Algorytm Google to system wyszukiwania, opierający się na kompilacji formuł, procesów i zasad ustalających ranking wyników wyszukiwań wyświetlanych po zapytaniu przez użytkownika. Google na bieżąco tworzy nowe algorytmy lub aktualizuje te już istniejące. Algorytmy te mają za zadanie indeksowanie wszystkich treści umieszczonych w Internecie. Dzięki nim, wyniki w wyszukiwarce są najlepiej dopasowane do zapytań użytkowników.

Algorytm Google „Page Rank”

Algorytm ten był jednym z pierwszych algorytmów stosowanych do indeksacji stron internetowych. Był odpowiedzialny za ważenie jakości linków prowadzących do strony indeksowanej. Jeśli do badanej strony internetowej kierowało dużo linków z innych dobrych jakościowo stron internetowych, Google nagradzało stronę oceną w skali od 0 do 10. Algorytm Page Rank choć bardzo sprawny okazał się łatwy do obejścia, przez co wysoką ocenę uzyskiwały strony o słabych treściach.

Algorytm Google „Panda”

Algorytm Panda ocenia treści publikowane na stronach internetowych, wybierając te najbardziej rzetelne i dopasowane do zapytania użytkownika. Wytyczne co do tekstów stały się dużo bardziej restrykcyjne, co w zamyśle miało przynieść więcej korzyści dla użytkowników. Kluczową uwagę zyskały następujące czynniki:

  • przyrost ilości odnośników w czasie – jeżeli Google uzna, że przyrost w krótkim czasie jest nie naturalny, można spodziewać się określonej kary;
  • jakość odnośników – lepiej mniej z dobrych stron tematycznych, niż wiele z podejrzanych, słabych stron;
  • różnicowania źródeł pozyskiwania linków.

Algorytm Google „Koliber”

Algorytm Koliber znacząco zmienił sposób interpretowania zapytań wpisywanych do wyszukiwarki. Google dzięki temu lepiej koncentruje się na całych wyrażeniach wpisywanych przez użytkownika.

Algorytm Google „Pingwin”

Kluczowym zadaniem algorytmu Pingwin jest analiza linków prowadzących do strony internetowej. Im więcej linków ze stron tematycznych i linków ze stron dobrych jakościowo, tym lepiej dla strony ocenianej przez algorytm Pingwin.

Algorytm Google „Pirat”

Podstawowe zadanie to karanie stron naruszających prawa autorskie. Dzięki algorytmowi Pirat w systemie wyszukiwania swoje pozycje straciły strony naruszające prawa autorskie, natomiast strony z własnymi oryginalnymi treściami zyskały więcej w rankingach.

Algorytm Google „Gołąb”

Algorytm Gołąb wprowadził kolejną innowację do wyszukiwania lokalnego. Od pojawienia się tej aktualizacji Google rozpoznaje lokalizację użytkownika bez konieczności dodawania miasta w zapytaniu. Algorytm łączy wynik wyszukiwania w mapach Google oraz wyników organicznych w wyszukiwarce.

Algorytm Google „Mobilegeddon”

Algorytm Mobilegeddon sprawił, że strony internetowe niezoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych tracą swoją pozycję w rankingach. Responsywność stron internetowych wymuszona została poprzez wzrost urządzeń mobilnych na rynku. Każda strona internetowa powinna być dostosowana do urządzeń mobilnych.

Algorytm Google „Rank Brain”

Algorytm Rank Brain na bieżąco uczy się zachowań użytkowników sieci. Na podstawie słów kluczowych poznaje potrzeby użytkowników, ich przyzwyczajenia, lokalizacje, a następnie przekształca pozyskane informacje w doświadczenie. Wszystko to ma na celu jak najlepsze dopasowanie wyników wyszukiwania do potrzeb internauty.

Algorytm Google „BERT”

Algorytm BERT to technika Google oparta na sieci neuronowej, korzystająca z algorytmów przetwarzania języka naturalnego (NLP). Algorytm BERT ma za zadanie wyświetlać trafniejsze wyniki wyszukiwania szczególnie podczas generowania skomplikowanych zapytań „long tail” (długi ogon).

Algorytm Google „Medical Update”

Algorytm został zastosowany głównie na stronach o tematyce medycznej i finansowej. Google bierze pod szczególną uwagę dobro użytkowników, aby nie trafiali na fałszywe informacje, które mogłyby zaszkodzić ich dobrom materialnym i zdrowotnym.

Algorytmy Google – podsumowanie

Powyżej opisałem najważniejsze algorytmy Google, z którymi można mieć do czynienia podczas pozycjonowania stron internetowych. Obecnie Google wypuszcza aktualizacje algorytmów co kilka miesięcy, pozostaje więc uważnie obserwować zmiany i odpowiednio reagować.

Autor tekstu: Romuald Gruba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *