Wyskakuje znienacka i zaskakuje zaciekawionego czytelnika. Tym samym, co gorsza, przyprawia o atak paniki właściciela strony WWW. Błąd 404, znany pod kryptonimami error 404 oraz page not found. Czym on jest i dlaczego się pojawia? I co najważniejsze, jak się z nim uporać?
Czym jest błąd 404?
Z pewnością drażniącym komunikatem, który pojawia się na ekranie zamiast interesującego artykułu. Ale co on oznacza? Error 404 oznacza, że serwer ma problem z odnalezieniem wybranego przez nas adresu URL. Dlaczego? Bo ten został usunięty lub tak skonfigurowany, aby wyświetlenie go nie było możliwe. Innymi słowy, to, co powinniśmy zobaczyć po kliknięciu w dany link, według serwera, nie istnieje.
Error 404 – dlaczego się pojawia?
Bo cały wszechświat się sprzysiągł, aby daną informację zataić. Ukarać niewinnego czytelnika i doprowadzić do białej gorączki pracowitego właściciela strony… Niekoniecznie w tym tkwi problem, ale to dobra informacja, bo walka z całym wszechświatem to nie jedyne rozwiązanie.
Co wywołuje komunikat page not found?
Przyczyna może leżeć po jednej z dwóch zainteresowanych tematem stron. Po stronie użytkownika lub właściciela danego adresu. Błędem czytelnika jest zazwyczaj użycie niepoprawnego linku, np. takiego, który zawiera literówkę. Jeśli chodzi o właściciela, sprawa wygląda nieco bardziej skomplikowanie. Powodem pojawienia się komunikatu o błędzie 404 może być:
- usunięcie podstrony czy też pliku;
- przeniesienie lub zmiana adresu URL;
- tymczasowa niedostępność zawartości, spowodowana pracą nad nią;
- wprowadzenie zmian w pliku .htaccess;
- złośliwe oprogramowanie (ten problem może również dotyczyć urządzenia czytelnika);
- zdefiniowanie podstrony jako błędnej.
Przeczytaj również: Czym są systemy CMS i który z nich warto wybrać?
Błąd 404 – jak się z nim uporać?
Rozwiązaniem problemu mogą być różne działania, których dobór zależy od przyczyny oraz tego, kto remedium szuka.
Rozwiązania dla użytkownika:
- odświeżenie strony;
- wyczyszczenie pamięci podręcznej oraz ciasteczek (cookies);
- sprawdzenie poprawności adresu URL;
- przeskanowanie komputera w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania.
Rozwiązania dla właściciela strony WWW:
- odtworzenie pliku .htaccess czy podstrony z kopii bezpieczeństwa, w przypadku gdy zostały usunięte lub dokonano w nich zmian;
- przekierowanie zawartości na nowy adres URL lub inny, zawierający podobne informacje;
- upewnienie się, że używane urządzenie nie posiada złośliwego oprogramowania.
Jak znaleźć błąd?
Kiedy miejsce pojawienia się błędu 404 pozostaje nieznane, dobrze byłoby się zabrać za jego wykrycie. Na szczęście istnieje kilka narzędzi, które w tym dopomogą:
- Google Search Console, aby z niego skorzystać, trzeba zalogować się na swoje konto, połączone ze stroną. Następnie przejść do zakładki „Stan”, wybrać „Błąd” oraz pole „Wykluczono – Nie znaleziono”;
- analiza ręczna, czyli wpisanie w wyszukiwarkę komendy: „site.nazwatwojejstrony”. Wszystkie poprawnie zindeksowane podstrony danej domeny wyświetlą się wtedy na ekranie;
- narzędzie Ahrefs, które umożliwia analizę linków przychodzących i wychodzących;
- narzędzia umożliwiające analizę logów serwera, gromadzonych przez hosting, np. SEO Lod File Analyser.
Error 404 – wpływ na stronę
Problemu ignorować nie warto, a najlepiej rozwiązać go tak szybko, jak tylko to możliwe. Szczególnie właściciele stron powinni strzec się pomysłu, aby kłopotu pozbyć się w późniejszym terminie. Dlaczego? Bo dla zaciekawionego czytelnika nie ma nic okropniejszego, niż ujrzeć komunikat o błędzie 404. A co dopiero, kiedy pojawi się on pod więcej niż jednym linkiem, prowadzącym do tej samej strony WWW. Może to się skończyć tragicznie. Nie tylko zawiedziony czytelnik nigdy na stronę nie powróci. Również wyszukiwarka Google, widząc niechęć użytkowników, zacznie spychać Twój adres na samo dno listy wyników wyszukiwania. Dlatego też, drogi właścicielu, widząc błąd 404, nie czekaj, działaj właśnie teraz!
Autor tekstu: Emilia Kruk