Celem każdego sklepu jest sprzedaż produktów i usług. Aby biznes dobrze prosperował, niezbędni są klienci. Ale jak ich zdobyć? Co zrobić, by zwrócić ich uwagę na asortyment lub przekonać ich, że usługa jest atrakcyjna? Jak nakłonić ich do działania? Tutaj na tapet wchodzi CTA.

Co oznacza skrót CTA?

CTA to skrócona wersja angielskiej frazy call to action, oznaczającej „wezwanie do działania”.

W praktyce jest to krótki komunikat, zwykle umieszczany na końcu tekstu. Ma on funkcjonować jako skuteczne hasło, które momentalnie zachęci klienta do podjęcia konkretnej akcji.

Po czym rozpoznać, że mamy do czynienia z CTA?

Call to action rozpoznamy w momencie, gdy czytając tekst oferty internetowej, natrafimy na zwrot, stanowiący rodzaj atrakcyjnej propozycji lub zachęty. Wśród najpopularniejszych przykładów CTA możemy wymienić następujące komunikaty:

  • „Nie czekaj, kup teraz!”;
  • „Wejdź tutaj i zobacz więcej!”;
  • „Zadzwoń już dziś!”;
  • „Skontaktuj się z nami”;
  • „Czekamy na Ciebie!”;
  • „Zarejestruj się”.

Działania podejmowane za sprawą call to action

Wśród pożądanych działań, wynikających z zastosowania CTA, możemy wymienić:

  • dodanie produktu do koszyka;
  • skorzystanie z danej usługi;
  • zapisanie się do newslettera;
  • wpisanie kodu rabatowego;
  • wejście na polecaną stronę internetową.

Zyskanie zainteresowania klienta i podjęcie przez niego działania będzie dla sklepu bądź firmy sygnałem, że cel został osiągnięty.

Jak stworzyć CTA i odpowiednio oznaczyć je w tekście?

W stworzeniu skutecznego call to action na pewno pomoże wybór odpowiednich słów kluczy. Należy odpowiedzieć sobie zatem na pytanie, jakich działań oczekujemy od użytkownika – czy jest zakup, czy może zapis do newslettera? Ciekawe i atrakcyjne hasło z pewnością przyciągnie uwagę wielu klientów.

Dodatkowo, aby CTA zostało zauważone przez internautów, musi wyróżniać się w tekście. Dlatego wskazane jest, byśmy oznaczyli je innym kolorem lub zastosowali podkreślenie. W e-sklepach lub na stronach internetowych używa się najczęściej dedykowanych do tego przycisków, tzw. buttonów.

Kiedy call to action jest skuteczne?

Warunkiem skuteczności CTA jest jego efektywność. Aby tak się stało, dobrym rozwiązaniem jest wytworzenie presji czasowej. Jeżeli zamieścimy informację, że do końca bieżącego miesiąca obowiązuje zniżka na dany produkt, klient uzna tę ofertę za atrakcyjną.

Innym sposobem, często wykorzystywanym w celu zwiększenia efektywności CTA, jest posłużenie się statystyką. Wysoki procent konsumentów i użytkowników jest dowodem popularności danego produktu czy usługi, a to z kolei może stanowić dla kolejnych, potencjalnych klientów impuls do działania.

Gdy przyszły konsument zobaczy zachęcające do działania hasła, wytworzy się w nim przekonanie, że korzystając z okazji lub podążając za większością, dokona właściwego wyboru.

Pomimo tego, że obydwie metody są dozwolone i często stosowane, będą skuteczne, jeśli będziemy stosować je adekwatnie do celu biznesowego oraz branży. Nie istnieje uniwersalna reguła, sprawdzająca się w każdym przypadku. Aby osiągnąć sukces, musimy do każdych prowadzonych przez nas działań podejść indywidualnie.

Można powiedzieć, że aby oferta marketingowa okazała się strzałem w dziesiątkę, warunkiem koniecznym jest umieszczenie w niej CTA. Bo to właśnie wezwanie do działania stanowi siłę napędową całego procesu.

CTA – podsumowanie

  1. CTA to podstawowy środek marketingu, nawołujący do podjęcia przez klientów działania.
  2. Call to action musi być nie tylko widoczne, ale również atrakcyjne w ocenie klienta. Język, którego użyjemy, ma wywołać u klienta zaciekawienie i zachęcić go do kliknięcia w odnośnik.
  3. Istnieją różne sposoby formułowania CTA. Ostateczny kształt zależy przede wszystkim od biznesowego celu oraz branży. Bez względu na rezultaty, najważniejszy element przekazu marketingowego to właśnie call to action.

 

Written by: Beata Szymańska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *