W tym artykule czeka cię 5 super wskazówek na dobry tekst. Będzie temat o uczuciach, wiedzy, mózgu, czy perswazji. Brzmi ciekawie?! Zapraszam na lekcje pod tytułem „Jak napisać dobry tekst”.
1. Dobry research
Podczas twojej kariery zdarzy się pewnie nie raz, napisanie tekstu na temat kompletnie ci obcy. Jako dobry copywriter jesteś zobowiązany do przekazywania tylko prawdziwych informacji. Każdą sprawdzaj przynajmniej w dwóch źródłach. Bazuj na różnych stronach, nie tylko na Wikipedii. Jeżeli jednak uznasz ją za wiarygodne źródło, wybierz Wikipedię w języku angielskim. Znajdziesz tam dużo więcej przydatnej wiedzy. Większe prawdopodobieństwo zweryfikowanych wiadomości, będą mieć jednak artykuły napisane przez specjalistów. Zwracaj też uwagę na datę publikacji, gdyż informacje zawarte w tekście mogą być nieaktualne. Pamiętaj, że wyszukiwarka Google ma więcej niż jedną stronę. Często się zdarza, że informacje z pierwszych stron mogą być identyczne, a prawdziwe perełki ukryte będą w mniej wypozycjonowanych stronach, prowadzonych przez pasjonatów, którzy potrafią zaskoczyć mało znanymi ciekawostkami.
Pamiętasz, gdzie zdobywało się wiedzę przed pojawieniem się internetu? Biblioteki! Wartość tekstu w oczach czytelnika wzrośnie, jeśli pojawią się w nich przypisy bibliograficzne. Warto powoływać się na publikacje książkowe, zwłaszcza w artykułach naukowych. W przeciwieństwie do wpisów w internecie, w książkach zagadnienia są opisywane rzetelnie i wyczerpująco.
2. Zachęta do działania – dobry lead i język korzyści
Dobry tekst to nie tylko poprawna polszczyzna. Głównymi zadaniami copywritera są trzy rzeczy: przyciągnięcie uwagi czytelnika, zatrzymanie go i nakłonienie do podjęcia działań na stronie np. zakup produktu/usługi, przeczytanie następnych artykułów, subskrypcja. Możesz tego dokonać na wiele sposobów, jednak najbardziej skutecznymi metodami będą:
- Dobrze napisany wstęp (lead), dzięki któremu schwytasz odbiorcę w sidła, tym samym przekonując go do przeczytania dalszej części artykułu. Przytaczając krótką historię, cytaty, statystyki, czy szokujące informacje, wywołasz u czytelnika emocje i zaciekawienie.
- Pisanie językiem korzyści, który wpływa na proces decyzyjny odbiorcy. Jeśli będziesz w stanie przekonać go do swoich racji, twój tekst będzie dobry. Pisz o zaletach w nienachalny sposób i spełniaj marzenia czytelników.
3. Samorozwój
Człowiek przez całe swoje życie uczy się czegoś nowego. Jeśli nie spoczniesz na laurach, twoja wiedza może przynieść ci wiele korzyści. Ucz się od innych i dużo czytaj. Czy wiesz, że czytanie poprawia pracę naszego mózgu? Ćwiczy m.in. pamięć długotrwałą i co najważniejsze, pamięć do wykonywania ruchów wyuczonych np. pisania. Sięgaj po różne kategorie książek. To poprawi twoją kreatywność i zdolności językowe. Copywriter jest poniekąd artystą, więc myślenie twórcze stanowi ważny element jego pracy. Możesz poprawić tę umiejętność również na inne sposoby. W internecie jest wiele ćwiczeń na kreatywność np. piramida skojarzeń. Codzienna praktyka może sprawić, że efekty będą spektakularne.
4. Pisanie
Ta rada może wydać się błaha, ale codzienne wykonywanie danej czynności, sprawi, że będzie ona coraz łatwiejsza. Tak samo jest z pisaniem. Oczywiście zdarzą się drobne potknięcia, ale nie przejmuj się. Każdy ma czasem słabszy dzień. W dłuższej perspektywie czasowej będziesz coraz lepszy i sam zauważysz efekty swoich starań.
Ćwiczenie
Popularną techniką jest prowadzenie dziennika. Nie ważne, że twoje zapiski nie ujrzą światła dziennego. W tej metodzie chodzi o to, aby rozwinąć swój nawyk pisania i pokonać swoje ograniczenia językowe. Z czasem twoje myśli i odczucia będą coraz bardziej płynne i klarowne. Dodatkową zaletą tego ćwiczenia jest totalna swoboda i brak kontroli, w związku z czym nie musisz się nim stresować.
5. Ciesz się
Jeśli twoje teksty będą pisane z miłością i uśmiechem na twarzy, na pewno będą dobre. Jeśli możesz wybierać tylko te zlecenia, które cię interesują, to jesteś szczęściarzem i pisanie jest dla ciebie czystą przyjemnością, ale co jeśli nie masz takiego komfortu? Co, jeśli temat nie będzie dla ciebie interesujący, a wiedza niewystarczająca?
W przypadku tematu, który krótko mówiąc, nie jest twoją bajką, udawaj dziecko. Dzieci są ciekawe świata, w którym żyjemy i często zadają pytania. Doceń to, że twoja praca, każdy kolejny tekst wnosi nową wiedzę do twojego życia i poszerza horyzonty.
Jeśli chodzi o wiedzę, to wróć do punktu 1. Dobry research to również dobry tekst.
Autor tekstu: Sandra Reguła