Czy wiesz, że poprawnie skonstruowane nagłówki mogą bezpośrednio wpłynąć na poprawę pozycjonowania Twojej strony? Tak jak wspominaliśmy już nie raz, sama treść artykułu to połowa sukcesu. Tekst odpowiednio zoptymalizowany pod SEO sprawia, że algorytmy Google lepiej „widzą” nasze treści, jest im też łatwiej ją zindeksować. Umiejętne dodawanie nagłówków również przekłada się na poprawę przejrzystości treści, co także jest weryfikowane i oceniane przez wyszukiwarkę.
Dodawanie nagłówków – hierarchia
Przede wszystkim, należy przestrzegać hierarchii dodawanych nagłówków. Do dyspozycji mamy tutaj aż sześć wariantów, oznaczanych odpowiednio: H1, H2, H3, H4, H5 i H6. Nagłówek „H1” w tekście używamy tylko raz – to nasz tytuł. Struktura nagłówków przedstawia się następująco:
- H1 – „fundament” – tytuł, informacja na temat treści artykułu;
- H2 – „filar” – opis kluczowego zagadnienia naszego tematu;
- H3 – „podpora” – rozwinięcie treści poruszonej w H2;
- H4 – „mniejszy wspornik” – bardziej szczegółowy opis tekstu zawartego w H3 itd.
Dodawanie nagłówków – przykład
Wydaje Ci się, że konstruowanie nagłówków jest skomplikowane? Na prostym przykładzie pokażemy, iż wcale tak nie jest, a z tego rodzaju hierarchią masz do czynienia codziennie. Schemat nagłówków przedstawimy na przykładzie spisu treści książki kucharskiej.
Załóżmy, że postanowiłeś spróbować swoich sił jako kucharz. Decydujesz się zatem na potrawy włoskie, chcesz kupić online książkę z przepisami. Przeglądasz więc dostępne w księgarni pozycje, widzisz jedynie okładki. Jedna wzbudziła Twoje zainteresowanie tytułem „Kuchnia włoska na Twoim stole”, ale natrafiasz na rozbudowany opis będący ścianą tekstu. Rezygnujesz, szukasz dalej. Trafiasz na kolejną pozycję „Zaproś do stołu Italię”, klikasz w opis i dostrzegasz spis treści podzielony na rozdziały:
H1: Zaproś do stołu Italię
H2: Dlaczego kuchnia włoska?
H3: Historia kuchni włoskiej na przestrzeni dziejów
Nagłówek H3: Współczesna kuchnia włoska
H3: Italia a reszta Europy
H2: Przepisy
H3: Coś dla początkujących
H4: Śniadania
H4: Zupy
H4: Dania główne
H4: Sałatki
H4: Desery
H5: Na słodko
H5: Wytrawne
H3: Coś dla wprawionych
H4: Śniadania
H4: Zupy
H4: Dania główne
H4: Sałatki
H4: Desery
H5: Na słodko
H5: Wytrawne
Prawda, że taki opis bardziej Cię zainteresował niż „ściana tekstu”? Większość osób zdecyduje się na zakup tej książki, ponieważ wiedzą, czego się w niej spodziewać. I tak jest w przypadku nagłówków – każdy ważniejszy fragment tekstu posiada wyróżnienie w postaci nagłówka, dzięki któremu użytkownik wie, czego się dowie z dalszej treści.
Dodawanie nagłówków – o czym jeszcze warto wiedzieć?
Po pierwsze – umieszczając słowa kluczowe, zwiększasz „widoczność” Twojej strony. Godne zapamiętania jest to, aby: używać słów kluczowych w nagłówku H1, większości H2 oraz sporadycznie w H3, odmieniać frazy przez przypadki. Nie powinieneś jednak przesadzać, Google traktuje jako SPAM treści przesycone frazami kluczowymi.
Więcej o słowach kluczowych dowiesz się tutaj.
Po drugie – unikaj długich bloków tekstu. W związku z tym treść rozdzielaj nagłówkami co mniej więcej 500-1500 znaków ze spacjami.
Podsumowanie
Dodawanie nagłówków nie jest procesem skomplikowanym, a przekłada się na to, czy nasz tekst zostanie przeczytany, czy jedynie przeklinany lub nawet pominięty. Stwórzmy więc przyjemną dla oka strukturę tekstu, oddzielając blok treści co jakiś czas odpowiednio dobranym nagłówkiem.