Dodawanie nagłówków krok po kroku - PisanieTekstu

Czy wiesz, że poprawnie skonstruowane nagłówki mogą bezpośrednio wpłynąć na poprawę pozycjonowania Twojej strony? Tak jak wspominaliśmy już nie raz, sama treść artykułu to połowa sukcesu. Tekst odpowiednio zoptymalizowany pod SEO sprawia, że algorytmy Google lepiej „widzą” nasze treści, jest im też łatwiej ją zindeksować. Umiejętne dodawanie nagłówków również przekłada się na poprawę przejrzystości treści, co także jest weryfikowane i oceniane przez wyszukiwarkę.

Dodawanie nagłówków – hierarchia

Przede wszystkim, należy przestrzegać hierarchii dodawanych nagłówków. Do dyspozycji mamy tutaj aż sześć wariantów, oznaczanych odpowiednio: H1, H2, H3, H4, H5 i H6. Nagłówek „H1” w tekście używamy tylko raz – to nasz tytuł. Struktura nagłówków przedstawia się następująco:

  • H1 – „fundament” – tytuł, informacja na temat treści artykułu;
  • H2 – „filar” – opis kluczowego zagadnienia naszego tematu;
  • H3 – „podpora” – rozwinięcie treści poruszonej w H2;
  • H4 – „mniejszy wspornik” – bardziej szczegółowy opis tekstu zawartego w H3 itd.

Dodawanie nagłówków – przykład

Wydaje Ci się, że konstruowanie nagłówków jest skomplikowane? Na prostym przykładzie pokażemy, iż wcale tak nie jest, a z tego rodzaju hierarchią masz do czynienia codziennie. Schemat nagłówków przedstawimy na przykładzie spisu treści książki kucharskiej.

Załóżmy, że postanowiłeś spróbować swoich sił jako kucharz. Decydujesz się zatem na potrawy włoskie, chcesz kupić online książkę z przepisami. Przeglądasz więc dostępne w księgarni pozycje, widzisz jedynie okładki. Jedna wzbudziła Twoje zainteresowanie tytułem „Kuchnia włoska na Twoim stole”, ale natrafiasz na rozbudowany opis będący ścianą tekstu. Rezygnujesz, szukasz dalej. Trafiasz na kolejną pozycję „Zaproś do stołu Italię”, klikasz w opis i dostrzegasz spis treści podzielony na rozdziały:

H1: Zaproś do stołu Italię

H2: Dlaczego kuchnia włoska?

H3: Historia kuchni włoskiej na przestrzeni dziejów

Nagłówek H3: Współczesna kuchnia włoska

H3: Italia a reszta Europy

H2: Przepisy

H3: Coś dla początkujących

H4: Śniadania 

H4: Zupy

H4: Dania główne

H4: Sałatki

H4: Desery

H5: Na słodko

H5: Wytrawne

H3: Coś dla wprawionych

H4: Śniadania

H4: Zupy

H4: Dania główne

H4: Sałatki

H4: Desery

H5: Na słodko

H5: Wytrawne

Prawda, że taki opis bardziej Cię zainteresował niż „ściana tekstu”? Większość osób zdecyduje się na zakup tej książki, ponieważ wiedzą, czego się w niej spodziewać. I tak jest w przypadku nagłówków – każdy ważniejszy fragment tekstu posiada wyróżnienie w postaci nagłówka, dzięki któremu użytkownik wie, czego się dowie z dalszej treści.

Dodawanie nagłówków – o czym jeszcze warto wiedzieć?

Po pierwsze – umieszczając słowa kluczowe, zwiększasz „widoczność” Twojej strony. Godne zapamiętania jest to, aby: używać słów kluczowych w nagłówku H1, większości H2 oraz sporadycznie w H3, odmieniać frazy przez przypadki. Nie powinieneś jednak przesadzać, Google traktuje jako SPAM treści przesycone frazami kluczowymi.

Więcej o słowach kluczowych dowiesz się tutaj.

Po drugie – unikaj długich bloków tekstu. W związku z tym treść rozdzielaj nagłówkami co mniej więcej 500-1500 znaków ze spacjami.

Podsumowanie

Dodawanie nagłówków nie jest procesem skomplikowanym, a przekłada się na to, czy nasz tekst zostanie przeczytany, czy jedynie przeklinany lub nawet pominięty. Stwórzmy więc przyjemną dla oka strukturę tekstu, oddzielając blok treści co jakiś czas odpowiednio dobranym nagłówkiem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *