W dzisiejszych czasach jedną z miar sukcesu strony internetowej jest wysokie pozycjonowanie. Dlatego każda osoba zajmująca się marketingiem w internecie powinna znać procedury i algorytmy, które oceniają teksty. W dzisiejszym tekście opowiemy o E-A-T, czyli jednym ze współczynników Google mierzącym jakość strony.

E-A-T jako sposób na nakarmienie użytkowników wiedzą

Google kilka lat temu za cel postawiło sobie dostarczanie użytkownikom wyłącznie wyników, które odpowiadają na ich potrzeby oraz zrozumienie ich intencji wyszukiwawczych. W ten sposób firma chce zapewnić odbiorcom jak najlepsze wrażenie konsumenckie.

Jest to możliwe dzięki ciągłej aktualizacji i ulepszaniu algorytmów odpowiedzialnych za ocenę stron. W 2018 roku został wprowadzony ważny czynnik weryfikujący zawartość stron. Powszechnie znany jest pod akronimem E-A-T. Jego rozwinięcie wygląda tak: „Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness” (pol. „Ekspertyza [biegła znajomość omawianego tematu], Autorytatywność [miarodajność, bezapelacyjność], Wiarygodność”).

E-A-T to tak naprawdę trzy parametry, które powinny być obecne na każdej stronie, aby mogła uzyskać wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania. To czyni go jednym z najważniejszych czynników oceniających strony.

Cechy strony, która ma szansę uzyskać wysoką ocenę

E-A-T należy do wytycznych przedstawionych w raporcie Google, które mają przybliżyć sposób, w jaki strony są ustawiane w rankingu. Razem składają się na tzw. PQ – Page Quality (pol. jakość strony). Szczegóły poniżej:

  • cel strony – bez wątpienia najważniejszy parametr, na podstawie którego oceniane są pozostałe kryteria dotyczące jakości. Może być: rozrywkowy, informacyjny, usługowy itd. Nie można zapomnieć o dopasowaniu architektury strony do jej pierwotnego cel;
  • jakość oraz ilość głównej zawartości (ang. Main Content, MC) – sprawdź, czy zawartość na Twojej stronie jest dopasowana do celu, czy ma odpowiednio wysoki poziom i co najważniejsze – czy pokazuje Twoją ekspertyzę, autorytatywność i wiarygodność. Tutaj warto wspomnieć o tym, że Google dzieli strony na dwie grupy: main content i suplementary content (zawartość wspomagająca, która nie może być zbyt odległe tematycznie od zawartości głównej).
  • ekspertyza, autorytatywność i wiarygodność – czyli E-A-T. Więcej informacji znajdziecie poniżej;
  • informacje o twórcy stronie i głównej zawartości;
  • reputacja witryny.

Jak można zauważyć, większa część powyższych wytycznych dotyczy stricte jakości contentu.

E-A-T – zasady tworzenia treści

Jak wspomnieliśmy wcześniej, najważniejszą sprawą jest więc ustalenie celu strony. Możemy śmiało powiedzieć, że przypomina to odkrywanie cornerstone content oraz informacji kluczowych dla naszej witryny. Weryfikacji pod względem ekspertyzy, autorytatywności oraz wiarygodność należy poddać zarówno twórców treści, contentu, jak i strony.

To, że strona ma odpowiadać na parametry E-A-T, nie oznacza, że strony zawierające treści stworzone w celach humorystycznych, rozrywkowych czy plotkarskich, będą cieszyły się mniejszym poważaniem.

E-A-T opisuje przede wszystkim sposób tworzenia i dostarczania treści odbiorcom. Co więcej, działania, które można podjąć, należy dopasować indywidualnie do danej witryny.

Jeśli prowadzisz stronę poświęconą „poważnym” zagadnieniom, czyli takim, które mogą mieć wpływ na czyjeś dobro, jakość źródeł i doświadczeni twórcy zawsze powinni być na pierwszym miejscu. To zatem pozytywnie wpłynie na budowę wiarygodności witryny.

E-A-T – podsumowanie

  • Podsumowując, Google posługuje się wieloma wskaźnikami pozwalającymi ocenić stronę internetową.
  • E-A-T to akronim od „Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness”.
  • Na E-A-T składa się kilka czynników, które mają ocenić jakość treści, zawartości na stronie oraz doświadczenie twórcy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *