Coraz częściej słyszymy określenie feedbacku, które stosowane jest w wielu dziedzinach naszego życia. Czym zatem jest feedback? To określenie pochodzące z języka angielskiego i oznacza nic innego jak informację zwrotną. Przez wzgląd na długą formę wyrażenia w naszym języku ojczystym, częściej posługujemy się tym oryginalnym. Jak właściwie powinien być udzielany feedback? I czym konkretnie jest?
Feedback – konstruktywna opinia
Feedback w życiu codziennym stosowany jest w celu wydania opinii lub oceny na konkretny temat. Najczęściej jednak spotykamy się ze zjawiskiem feedbacku w środowisku zawodowym. Informacja zwrotna daje możliwość udzielenia konstruktywnej opinii lub reakcji na temat jakości oraz sposobu pracy. Warto zatem skupić się na samym wydźwięku udzielanego feedbacku.
Odpowiedni sposób opiniowania wpływa zazwyczaj na samoocenę, postrzeganie oraz postępowanie rozmówcy. Pozytywna informacja zwrotna, nawet jeśli znajduje się w niej odrobinę konstruktywnej krytyki, pozwala na eliminację błędów w przyszłości, motywuje pracownika, a także wpływa na jego dalszy rozwój.
Empatia kluczem do właściwego odbioru feedbacku
Jak powinien wyglądać dobrze udzielony feedback? Przede wszystkim powinien być krótki, przepełniony rzetelnymi informacjami udzielanymi na bieżąco. W ten sposób wyeliminowane zostaną pojawiające się błędy. Przekazanie takiej informacji powinno odbyć się po poprzedzającej ocenie faktów oraz obserwacji, dzięki czemu opinia ukierunkowana będzie na dane postępowanie.
Przeczytaj również: Czym jest błąd 404 i dlaczego się pojawia?
Istotną kwestią jest też miejsce oraz atmosfera przeprowadzonej rozmowy. Warto, aby odbyła się w cztery oczy, a rozmówca potraktowany został z empatią, zapewni to poczucie zrozumienia.
Szacunek do adresata
Jakimi schematami nie warto kierować się podczas udzielania informacji zwrotnej? Emocje, które towarzyszą nam podczas opiniowania powinny być pozytywne lub co najmniej neutralne. Nie należy podążać za uprzedzeniami lub urazami chowanymi wobec rozmówcy. Jeżeli używamy konstruktywnej krytyki, należy mimo wszystko wyrażać się z szacunkiem do adresata, a także zadbać o komfortową atmosferę rozmowy.
Motywacja do dalszego rozwoju
Jeśli zależy nam na dobrze udzielonym feedbacku, należy kierować się konkretnymi zasadami. Konwersacja powinna rozpocząć się od udzielenia pochwały, tak aby pracownik poczuł się doceniony, dzięki czemu lepiej zostanie przygotowany na przyjęcie krytyki lub omówienie popełnionych błędów. Warto wspólnie przeanalizować wszystkie uwagi, wyciągnąć wnioski i zmotywować adresata do dalszego rozwoju z uwzględnieniem przeanalizowanych potknięć.
Feedback – podsumowanie
W jaki sposób udzielać prawidłowego feedbacku? Należy przede wszystkim poddać obserwacji oraz analizie działania oceniane. Podczas podsumowania działań konieczne jest traktowanie adresata z szacunkiem, a także zmotywować do nieustannego rozwoju. Czy feedback jest działaniem koniecznym? Oczywiście – nie! Feedback jednak sprawia, że nasze działania zostają dostrzeżone, a starania docenione. Jest on mile widziany i coraz częściej pożądany w środowisku nie tylko biznesowym, ale także codziennych działaniach.
Autor tekstu: Natalia Nowak