Doba cyfryzacji wymusza niejako na przedsiębiorstwach prowadzenie działalności w sieci. Panuje bowiem przekonanie, iż brak konta w social mediach lub chociaż własnej strony internetowej czy sklepu oznacza dla potencjalnego odbiorcy tyle, że nie istniejesz. Coraz więcej firm decyduje się na inwestycję w treści zgodne z wytycznymi SEO. Zastanawiałeś się już, co wybrać? Kto sprawdzi się bardziej – freelancer czy agencja?

Freelancer czy agencja? Czynniki mające wpływ na Twój wybór

Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, zastanów się nad kilkoma kwestiami, takimi jak np.:

  • sytuacja Twojej firmy (finansowa, inwestycyjna, marketingowa);
  • zakres działań do wykonania,
  • czas dostępny na realizację tych zadań,
  • dostępny budżet,
  • warunki współpracy (umowa o dzieło albo o współpracy, rodzaj rozliczenia).

Freelancer – za i przeciw

Zdecyduj się na skorzystanie z usług copywritera freelancera, jeśli:

  • jesteś na początku działalności, stawiasz pierwsze kroki w biznesie;
  • nie dysponujesz zbyt wielkim budżetem na działania SEO;
  • Twoja oferta produktowa jest ograniczona;
  • potrzebujesz wsparcia w miarę szybko.

Jeżeli prowadzisz specyficzną działalność i będziesz potrzebować specjalistycznych, eksperckich treści – polecamy kontakt z agencją copywriterską lub content marketingu.

Dobrze, gdy masz już jakiś pojęcie w kwestii SEO lub chociaż promocji w sieci. Copywriter realizuje powierzone zadania, jednak nie możesz od niego wymagać prowadzenia całej kampanii na wielu poziomach i kanałach informacyjnych, jeśli sam nie wiesz, czego finalnie oczekujesz.

Kolejną kwestię stanowią finanse. Nie jest dobrym pomysłem wydanie wszystkich środków przeznaczonych na marketing, np. do stworzenia strony internetowej, gdy nie zostanie Ci nic na kampanię promocyjną lub prowadzenie bloga.

Przeważnie freelancer odpisze z Tobą umowę o dzieło lub nieskomplikowaną umowę o współpracy. Pamiętaj, by na tym etapie ustalić jak najwięcej szczegółów – stawki, rodzaj wymaganych treści oraz ich długość wraz z szacowanym czasem realizacji, sposób dostarczania treści, kwestię  przeniesienia praw autorskich, forma rozliczenia (faktura lub rachunek), dane do przelewu.

A może agencja? Za i przeciw

Wybierz agencję, gdy:

  • Twoja firma się rozwija,
  • dysponujesz szerokim wachlarzem produktów/usług;
  • jesteś w stanie zainwestować większe środki na przygotowanie szczegółowej strategii marketingowej, spójnej dla wszystkich kanałów marketingowych;
  • jednocześnie chcesz prowadzić kampanie na kilku poziomach.

Agencje pomogą Ci przygotować spójną strategię marketingową, wypromować Twoją firmę w wyszukiwarce i na popularnych mediach społecznościowych. Do dyspozycji masz cały sztab ludzi, którzy co prawda potrzebują trochę więcej czasu na realizację, ale efekt ich pracy przyniesie więcej rezultatów niż praca jednego człowieka. Za tym jednak idą większe wydatki, w długim okresie.

Freelancer czy agencja – podsumowanie

Jak widać, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „kogo wybrać”. Freelancer czy agencja sprawdzą się w różnych warunkach. Jednak to Ty musisz zadecydować, na co Cię w chwili obecnej stać i na co możesz sobie pozwolić.

Freelancer sprawdzi się na początku działalności, kiedy ogranicza Cię budżet i możliwości promocji. Z kolei agencja może się okazać przydatna, gdy chcesz prowadzić rozbudowane kampanie na wielu poziomach i dążysz do spójnego przekazu we wszystkich kanałach. Musisz jednak dysponować zdecydowanie większym budżetem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *