Można by przedstawić historię copywritingu na podstawie powstania pisma, ale to tak, jakby porównać grafikę do pierwszych malowideł w jaskiniach. Pismo i obraz od zarania dziejów ma znaczenie kulturowe i informacyjne. Ale w kontekście pracy copywritera czy grafika, ma znaczenie marketingowo-sprzedażowe. Pokrótce jak kształtowała się historia copywritingu i jak copywriting rozwinął się do formy, której jesteśmy świadkami, dzisiaj opiszę w poniższym artykule. Miłego czytania.

Definicja copywritingu

Copywriting to zawód, którego zadaniem jest tworzenie tekstów sprzedażowych i marketingowych na zlecenie firm. Ma na celu budowanie wizerunku marki, nakłonienie klienta do zakupu oraz zwiększenie widoczności w sieci.

Historia copywritingu – początki

Wraz z erą industrialną i masową produkcją pojawił się problem konkurencyjności produktów. Wsparciem dla sprzedaży bezpośredniej stał się marketing. Reklama dźwignią handlu – jak mówi powiedzenie. Powstały pierwsze teksty nastawione na nakłonienie potencjalnego klienta do podjęcia akcji i zakupu produktu, który, jak wiadomo, jest najlepszy, najszybszy i najwspanialszy na świecie, bo nasz.

Ameryka w tamtych latach jako bardzo szybko rozwijająca się gospodarka była pionierem wielu rozwiązań wolnorynkowych w tym również copywritingu. Popularność słowa pisanego w reklamie pojawił się wraz z masowo produkowanymi gazetami. Pierwszym profesjonalnym copywriterem-freelancerem był Amerykanin John Emory Powers żyjący w latach 1837-1919, który udowodnił znaczenie komunikatu słownego kierowanego do klientów.

Warto również wspomnieć o Claude C. Hopkins, który zdawał sobie sprawę ze znaczenia słowa w reklamie i jako jeden z pierwszych testował skuteczność komunikatów stosowanych w tej formie reklamowej.

Kolejnym copywriterem, który miał wielkie znaczenie w rozwoju tej dziedziny, był Bruce Fairchild Barton. On jako pierwszy stworzył reklamę opartą na storytellingu, reklamując Alexander Hamilton Institute. Zauważył wpływ historii na zaangażowanie odbiorcy.

Copywriting dzisiaj

Copywriting to nie tylko pisanie tekstów sprzedażowych na banery czy reklamy w gazecie. Wraz z rozwojem internetu i wyszukiwarek takich jak Google, nie tyle jest ważny komunikat, ale samo wypłynięcie na powierzchnię spośród niezliczoną liczbę komunikatów, które tak jak nasz – chcą coś sprzedać. Wraz z zalewem treści wyszukiwarki są coraz bardziej wybredne i wybierają tylko te źródła, które posiadają solidną dawkę wiedzy merytorycznej na sprecyzowany temat i są najbardziej wartościowym źródłem informacji dla użytkownika. Marketing pisany, już nie tylko służy do nakłonienia klienta do działania, musi również spełniać rolę informacyjną.

Jaka jest przyszłość copywritingu?

Już stworzono algorytmy do synonimizacji tekstów, czyli kopiowania istniejących treści w innych słowach. Wyszukiwarki jednak potrafią rozpoznać pewne schematy i skutecznie blokować teksty, które są pozbawione głębszego sensu jako mało wartościowe dla użytkownika. Wraz z rozwojem technologii, wyszukiwarki również mają coraz skuteczniejsze metody blokowania jałowych treści. Nie sądzę, by długo jeszcze maszyny osiągnęły umiejętność swobodnym posługiwaniem się językiem i formułowaniem własnych sądów.

Historia copywritingu – podsumowanie

Copywriting istnieje odkąd powstała pierwsza reklama i coraz bardziej nabiera znaczenia w czasach zalewu informacji. Ta dziedzina marketingu będzie pełniła coraz ważniejszą w gospodarce wolnorynkowej. Copywriterzy – do piór!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *