Wysłałeś już kilkadziesiąt CV, ale nie otrzymałeś ani jednej odpowiedzi? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, gdzie leży problem oraz jak go rozwiązać.
CV – jak je napisać żeby było skuteczne?
Napisanie CV dla wielu osób może wydawać się banalnym zadaniem. W końcu co trudnego może być w napisaniu o sobie kilku słów na jednej stronie w formacie A4? Niestety, takie podejście do sprawy może szybko zaowocować dużymi problemami ze znalezieniem pracy.
Umiejętność napisania dobrego CV w znacznym stopniu determinuje tempo, w jakim rozwijać będzie się twoja kariera. Nawet najlepsze kompetencje nie mają szans pomóc ci w dostaniu się na jakieś stanowisko, jeśli nie potrafisz ich odpowiednio sprzedać.
Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się, jak powinno wyglądać dobre CV.
Jak napisać dobre CV?
Oto nasze porady, dzięki którym zwiększysz swoje szanse na pomyślny rozwój kariery.
Poznaj swojego przyszłego pracodawcę
Dowiedz się jak najwięcej o firmie, do której aplikujesz. Zwróć uwagę na wielkość firmy oraz na to, czy jest to firma międzynarodowa, czy może działa wyłącznie na terenie kraju. Weź pod uwagę styl jej komunikacji – wielka korporacja będzie komunikować się inaczej niż mała firma. Dopasuj następnie do zebranych informacji treść swojego CV. Jeśli aplikujesz do kilku firm, może to oznaczać, że będziesz musiał napisać kilka jego wersji.
Pisz wprost
Pisz w prostym języku i nie zostawiaj żadnych ważnych informacji w domyśle. Jeśli rekruter nie otrzyma od ciebie jasno przedstawionej informacji o jakiejś twojej umiejętności, uzna, że jej nie posiadasz
Konkretne informacje
Stawiaj na konkrety. Nie oznacza to jednak, że powinieneś nadmiernie skracać treść CV. Skupiając się zbytnio na jego objętości, ryzykujesz, że nie przedstawisz wszystkich ważnych informacji o sobie. Z drugiej strony powinieneś również unikać zbędnego lania wody. Niech liczba stron w twoim CV będzie podyktowana ilością istotnych informacji, które na nich zamieścisz. Nigdy odwrotnie.
Czysta forma
Powstrzymaj się przed użyciem wszelkiego rodzaju infografik i ozdobników. Nie powiedzą one o tobie nic konkretnego i niepotrzebnie zabiorą miejsce, które mógłbyś poświęcić na przekazanie istotnych informacji. Przestylizowane CV pełne infografik nie zrobi większego wrażenia na rekruterze.
Dla firmy, do której aplikujesz, liczy się wartość, jaką do niej wniesiesz. Rzeczywiste umiejętności i wiedza niezbędna do pełnienia funkcji na danym stanowisku są właśnie tą wartością. Najlepiej zakomunikujesz ją, skupiając się na treści, a nie na zbędnych ozdobnikach.
Osiągnięcia i sukcesy
Nie podawaj jedynie informacji o obowiązkach, które pełniłeś w swoim poprzednim miejscu zatrudnienia. Taka informacja jest niewystarczająca dla twojego przyszłego pracodawcy, nie mówi bowiem nic o twoich faktycznych umiejętnościach.
Przeczytaj także: Co to jest content marketing i dlaczego warto z niego korzystać?
Napisz o ukończonych przez siebie szkoleniach i nie bój się chwalić swoimi wynikami i osiągnięciami. Są one doskonałą wizytówką. Każdy pracodawca pragnie mieć w swojej firmie pracowników zdolnych do osiągania sukcesów. Pod żadnym pozorem jednak nie powinieneś kłamać.
Bądź szczery
Kłamstwo zemści się to na tobie, szybciej niż myślisz. Każda twoja kompetencja zostanie prędzej czy później zweryfikowana. Jeśli na przykład posługujesz się językiem angielskim na poziomie, który nie pozwala na płynną komunikację – nie pisz, że potrafisz się porozumiewać w języku angielskim.
Jak napisać CV? Kilka dodatkowych porad
Poniżej znajdziesz kilka dodatkowych porad. Pamiętaj, że najlepszy efekt osiągniesz, stosując się do nich wszystkich:
- zdjęcie, które dodasz do CV, powinno wyglądać profesjonalnie. Nie umieszczaj w nim zdjęcia z imprezy albo z wakacji;
- podobnie rzecz ma się w przypadku adresu email. Jeśli twój obecny adres zaczyna się od słowa pusia@ albo krokodylek@ – zdecydowanie powinieneś założyć nowe konto email;
- swoje CV prześlij w formacie PDF. Dzięki temu rekruter zobaczy dokument w takiej samej formie jak ty;
- nie pisz o swoim hobby ani o życiu prywatnym;
- nie korzystaj z szablonów. Postaw na prosty i elegancki minimalizm;
- przeczytaj swój tekst kilka razy na głos. Pozwoli ci to usunąć wiele błędów. Jeśli możesz, daj tekst do przeczytania komuś zaufanemu. Niech powie ci, co o nim myśli.
Autor tekstu: Adam Pacuszka