Poradnik to zbiór wskazówek i informacji dotyczących jakiejś dziedziny. Formy, w jakiej występuje, są przeróżne: e-booki, książki, filmiki, blogi. Informatory służą poznaniu nowinek i doskonaleniu nabytych już umiejętności.
Poradnik można porównać do przepisu kulinarnego. Przepis przeczytasz, bo chcesz zjeść dobre danie. Czy nie uważasz, że z poradnikiem jest podobnie? Wpisujesz w przeglądarkę hasło i oczekujesz szybkiej odpowiedzi. Czasy, gdzie sięgało się do grubych, nieporęcznych książek kucharskich dawno już przecież odeszły w niepamięć. Jak napisać poradnik, który przyciągnie tłumy?
Dobry poradnik – czyli właściwie jaki?
Czy znasz osobę, która nigdy nie przeczytała poradnika? To naturalne, że oszczędzasz swój czas i sięgasz po wiedzę i doświadczenie „zawodowca”. Jeśli zależy Ci na napisaniu wartościowego tekstu tego typu, musi on być obowiązkowo podparty:
- Wiedzą;
- Doświadczeniem;
- Praktyką.
W końcu jesteś profesjonalistą!
1. Pisz krótko, zwięźle i na temat
Unikaj długich zdań. Tekst podzielony na frakcje jest łatwiejszy w odbiorze. Jeśli musisz napisać zdanie złożone, koniecznie zadbaj o interpunkcję. Jeden poradnik to jeden temat, a pojedynczy akapit to jeden wątek.
2. Stwórz konspekt
Zastanów się, dla kogo piszesz poradnik i jakie problemy odbiorcy rozwiązujesz. Na samym początku postaraj się słowami zobrazować korzyść płynącą z jego przeczytania. Wypisz w punktach każdą poradę, a następnie dopisz do niej opis.
3. Bezpośrednio zwracaj się do czytelnika
Nawiąż relację z odbiorcą i nadaj tempo Twojej wypowiedzi. Używaj takich zwrotów:
- Czy nie uważasz, że…
- Zastanów się…
- I Ty możesz…
4. Co się stanie, jak zrobisz odwrotnie?
Włóż jajko do małego garnka i zalej zimną wodą. Jeśli zalejesz gorącą wodą – pęknie!
W ten sposób udowodnisz odbiorcy, że znasz się na rzeczy. Wiesz, co się stanie, jak zrobisz inaczej. Ta prosta gra słowami zbuduje poczucie bezpieczeństwa u Twojego czytelnika.
5. Stwórz chwytliwy i rzeczowy tytuł
Twój wizytator czytając tytuł podejmuje decyzje, czy będzie dalej zagłębiał się w treść. Poświęć chwilę uwagi i zadbaj o:
- Umieszczenie w tytule fraz kluczowych;
- Przyciągnięcie uwagi.
6. Używaj strony czynnej, nie biernej
Gotowanie jajka dłużej niż 3 minuty spowoduje, że żółtko będzie całkowicie ścięte.
Gotuj jajko nie dłużej niż 3 minuty. Wtedy będzie miało płynną konsystencję.
Pierwsze zdanie w stronie biernej jest długie i skomplikowane. Czy druga propozycja według Ciebie nie brzmi lepiej?! Krótki, prosty i rzeczowy komunikat przyciągnie uwagę.
7. Dowiedz się, co chcą wiedzieć Twoi czytelnicy!
Research to podstawa pracy copywritera. Podziel go na trzy etapy:
- Merytoryczny: pozbieraj dane, wytyczne, statystyki ze sprawdzonych źródeł. Możesz nawet pokusić się o wywiad.
- Intencji czytelniczej: sprawdź, co napisali już na ten temat inni i zadaj sobie pytanie, czego oczekują Twoi klienci. Zerknij do notatek z researchu merytorycznego i oceń, które informacje są przydatne i pozwolą na wyróżnienie Twojego poradnika na tle innych.
- SEO: skorzystaj z narzędzi do wyszukiwania fraz kluczowych i umieść je w swoim artykule.
8. Przeczytaj, uporządkuj, popraw
Następnego dnia przeczytaj, to co napisałeś i sprawdź, czy zawarłeś w treści najistotniejsze informacje. Sformatuj poradnik zgodnie ze standardami SEO i zweryfikuj, czy układa się w logiczną całość. Nanieś ostateczne poprawki i gotowe!
Przeczytaj także: Struktura tekstu pod SEO – krótki poradnik
Jak napisać poradnik? Pdsumowanie
Tematów na poradnik jest tyle, ile ziarenek piasku na plaży. W formie informatora można napisać dosłownie o wszystkim: zarówno o skomplikowanych zagadnieniach naukowych, jak i tych prozaicznych życiowych (ugotowanie jajka). Nic więc dziwnego, że ta forma wypowiedzi stała się narzędziem marketingowym w sieci. Artykuł blogowy na kształt vademecum to świetny pomysł!
Written by: Anna Mycka