Poradnik to zbiór wskazówek i informacji dotyczących jakiejś dziedziny. Formy, w jakiej występuje, są przeróżne: e-booki, książki, filmiki, blogi. Informatory służą poznaniu nowinek i doskonaleniu nabytych już umiejętności.

Poradnik można porównać do przepisu kulinarnego. Przepis przeczytasz, bo chcesz zjeść dobre danie. Czy nie uważasz, że z poradnikiem jest podobnie? Wpisujesz w przeglądarkę hasło i oczekujesz szybkiej odpowiedzi. Czasy, gdzie sięgało się do grubych, nieporęcznych książek kucharskich dawno już przecież odeszły w niepamięć. Jak napisać poradnik, który przyciągnie tłumy?

Dobry poradnik – czyli właściwie jaki?

Czy znasz osobę, która nigdy nie przeczytała poradnika? To naturalne, że oszczędzasz swój czas i sięgasz po wiedzę i doświadczenie „zawodowca”. Jeśli zależy Ci na napisaniu wartościowego tekstu tego typu, musi on być obowiązkowo podparty:

  • Wiedzą;
  • Doświadczeniem;
  • Praktyką.

W końcu jesteś profesjonalistą!

1. Pisz krótko, zwięźle i na temat

Unikaj długich zdań. Tekst podzielony na frakcje jest łatwiejszy w odbiorze. Jeśli musisz napisać zdanie złożone, koniecznie zadbaj o interpunkcję. Jeden poradnik to jeden temat, a pojedynczy akapit to jeden wątek.

2. Stwórz konspekt

Zastanów się, dla kogo piszesz poradnik i jakie problemy odbiorcy rozwiązujesz. Na samym początku postaraj się słowami zobrazować korzyść płynącą z jego przeczytania. Wypisz w punktach każdą poradę, a następnie dopisz do niej opis.

3. Bezpośrednio zwracaj się do czytelnika

Nawiąż relację z odbiorcą i nadaj tempo Twojej wypowiedzi. Używaj takich zwrotów:

  • Czy nie uważasz, że…
  • Zastanów się…
  • I Ty możesz…

4. Co się stanie, jak zrobisz odwrotnie?

Włóż jajko do małego garnka i zalej zimną wodą. Jeśli zalejesz gorącą wodą pęknie!

W ten sposób udowodnisz odbiorcy, że znasz się na rzeczy. Wiesz, co się stanie, jak zrobisz inaczej. Ta prosta gra słowami zbuduje poczucie bezpieczeństwa u Twojego czytelnika.

5. Stwórz chwytliwy i rzeczowy tytuł

Twój wizytator czytając tytuł podejmuje decyzje, czy będzie dalej zagłębiał się w treść. Poświęć chwilę uwagi i zadbaj o:

  • Umieszczenie w tytule fraz kluczowych;
  • Przyciągnięcie uwagi.

6. Używaj strony czynnej, nie biernej

Gotowanie jajka dłużej niż 3 minuty spowoduje, że żółtko będzie całkowicie ścięte.

Gotuj jajko nie dłużej niż 3 minuty. Wtedy będzie miało płynną konsystencję.

Pierwsze zdanie w stronie biernej jest długie i skomplikowane. Czy druga propozycja według Ciebie nie brzmi lepiej?! Krótki, prosty i rzeczowy komunikat przyciągnie uwagę.

7. Dowiedz się, co chcą wiedzieć Twoi czytelnicy!

Research to podstawa pracy copywritera. Podziel go na trzy etapy:

  1. Merytoryczny: pozbieraj dane, wytyczne, statystyki ze sprawdzonych źródeł. Możesz nawet pokusić się o wywiad.
  2. Intencji czytelniczej: sprawdź, co napisali już na ten temat inni i zadaj sobie pytanie, czego oczekują Twoi klienci. Zerknij do notatek z researchu merytorycznego i oceń, które informacje są przydatne i pozwolą na wyróżnienie Twojego poradnika na tle innych.
  3. SEO: skorzystaj z narzędzi do wyszukiwania fraz kluczowych i umieść je w swoim artykule.

8. Przeczytaj, uporządkuj, popraw

Następnego dnia przeczytaj, to co napisałeś i sprawdź, czy zawarłeś w treści najistotniejsze informacje. Sformatuj poradnik zgodnie ze standardami SEO i zweryfikuj, czy układa się w logiczną całość. Nanieś ostateczne poprawki i gotowe!

Przeczytaj także: Struktura tekstu pod SEO – krótki poradnik

Jak napisać poradnik? Pdsumowanie

Tematów na poradnik jest tyle, ile ziarenek piasku na plaży. W formie informatora można napisać dosłownie o wszystkim: zarówno o skomplikowanych zagadnieniach naukowych, jak i tych prozaicznych życiowych (ugotowanie jajka). Nic więc dziwnego, że ta forma wypowiedzi stała się narzędziem marketingowym w sieci. Artykuł blogowy na kształt vademecum to świetny pomysł!

Written by: Anna Mycka