Wpadliście na świetny pomysł firmy, który wyróżni was na tle setek podobnych biznesów? Świetnie! Teraz warto pomyśleć, jak przekonać potencjalnych klientów do swojego pomysłu. Jedną z kluczowych rzeczy w tym procesie jest nazwa marki. To ona odzwierciedla waszą ideę i misję. Nazwa i logo marki to pierwsze rzeczy, na które zwracamy uwagę nie będąc jeszcze zainteresowanymi produktem. To nazwa decyduje o tym, czy zostaniemy w pamięci potencjalnego klienta.

Jakie nazwy firm możemy wyróżnić?

  • Nazwa abstrakcyjna – to taka nazwa, którą wymyślimy, nie koniecznie związana jest z celem firmy lub produktem, który sprzedaje np. ZARA;
  • Nazwa skojarzeniowa – jej zadaniem jest tworzyć w naszych głowach asocjacje branżowe lub produktowe;
  • Nazwa opisowa – w krótki sposób przedstawia cel firmy lub zastosowanie oferowanych produktów;
  • Nazwa rodzajowa/generyczna – to nazwa własna jednakże jej popularność sprawiła, że wpisała się do kanonu słów użytkowych, często odmieniana staje się odpowiednio czasownikiem lub rzeczownikiem np. Adidas, Google;
  • Nazwa skrócona – to tytuł stworzony przy pomocy pierwszych liter w nazwie biznesu. Dobrze sprawdza się kiedy miano marki jest długie, a chcemy żeby klient nie miał problemu z wypowiedzeniem go np. ING;
  • Nazwa od nazwiska – to marka opatrzona imieniem swojego twórcy na przykład McDonald – miano firmy zaciągnięte z nazwisk właścicieli – Richard’a i Maurice’a McDonald’ów.

Język a nazwa firmy

Chcesz, aby Twoje produkty były również popularnego poza granicami Twojego kraju? Zastanawiasz się pewnie, czy twoja nazwa powinna zostać polska, czy raczej nadać jej międzynarodowy charakter. Oba wyjścia są dobre. Wybierając polską nazwę, możesz wypromować kraj pochodzenia produktu, wybierając tą zagraniczną, ułatwisz wymowę marki swoim klientom.

Najważniejsze, aby nazwa miała swój charakter, może więc warto pomyśleć o czymś, co połączy nazwę polską z tą zagraniczną? Lub zmodyfikować nazwę w taki sposób, że zawiera w sobie słowo z Twojego ojczystego języka, a jednocześnie pozwala na łatwe rozpoznanie marki za granicą?

Przeczytaj również: Struktura tekstu pod SEO – krótki poradnik

Dobrym przykładem będzie tutaj Vileda. To popularna na całym świecie niemiecka marka produkująca produkty czyszczące. Flagowym towarem marki są ściereczki i mopy wykonane z tkaniny, która w dotyku przypomina skórę „Wie leder” – jak skóra, to wyjściowa nazwa marki.

Psychologia a wybór nazwy firmy

Tworząc slogan marki i jej logo, kierujemy się emocjami jakie mają towarzyszyć przyszłemu odbiorcy. W zależności czy chcemy zasygnalizować, że nasze produkty są luksusowe lub takie przyjazne dla użytkownika i godne zaufania, wybierzemy inne nazwy. Przykładem firmy technologicznej, której nazwa miałaby wywołać konotacje zaufania i prostoty jest Apple. Celem marki jest zapewnienie użytkownikom prostych w obsłudze urządzeń, które jednocześnie charakteryzują się wysoką jakością. Nazwa owocu – niewiele ma wspólnego z technologią, ale każdy z nas mimo nie posiadania produktu, kojarzy firmę.

6 zasad którymi powinniśmy się kierować przy wyborze nazwy firmy

  1. Nazwa marki powinna być prosta w zapamiętaniu – nie chodzi tutaj o to, aby jej tytuł był prosty i krótki. Może taki być, jednak często gdy chcemy, aby nazwa była charakterystyczna, przesadzamy z trudnością słów. Przez to klienci nie mogą jej zapamiętać lub nawet wymówić.
  2. Namaluj obraz marki w głowie swojego klienta – Twoja nazwa ma nie tylko wzbudzić zainteresowanie, ale także zobrazować firmę.
  3. Nie opisuj produktu nazwą marki – podczas kreowania nazwy marki nie możemy kierować się regułą opisywania produktu.
  4. Sprawdź dostępność imienia – na rynku jest tyle firm, że bardzo łatwo można nazwę powtórzyć lub w pewnym stopniu upodobnić się do innej marki. Pamiętajmy o tym. Jeśli już wpadniemy na dobry pomysł, poszukajmy w Internecie i dostępnych źródłach podobnych imion. Nie tylko uchroni nas to przed plagiatem, pozwoli na zachowanie wyjątkowości mienia.
  5. Uważaj na tłumaczenie – często zdarza się, że wyraz w naszym ojczystym języku, który w innym może brzmieć jak wulgaryzm lub słowo nie koniecznie odzwierciedlające naszą myśl pierwotną.
  6. Pamiętaj, pierwsza myśl nie zawsze jest najlepsza – znalazłeś/aś świetną nazwę? Gratulacje! Wstrzymaj się jednak proszę z obwieszczaniem tej wieści. Pomyśl chwilę nad innymi nazwami, daj sobie czas – może wkrótce wpadnie Ci do głowy nowy, lepszy pomysł?

Najciekawsze nazwy firm

Zastawiałaś/eś się kiedyś, co twórca miał na myśli wymyślając daną nawę marki? Pisząc ten artykuł i szukając przykładów marek, znalazłam kilka niezwykłych historii nazw, które w żaden sposób nie opowiadają o przedmiocie, a jednak każdy z nas zna te marki :

ZARA – czy wiesz, że nazwa tej marki pochodzi od nazwy ulubionego bohatera marki Zorby? Biznesman wykreował z tej nazwy mienie marki odzieżowej znanej na całym świecie.

ASUS – To kolejna nazwa marki, której słowa w żadnym tłumaczeniu nie mają odniesienia do technologii. Mienie pochodzi od czterech ostatnich liter słowa Pegasus – skrzydlatego konia z greckiej mitologii reprezentującego inspirację sztuki i nauki.

A ty, znasz ciekawą nazwę marki? 😊

Autor tekstu: Adrianna Biszta

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *