Ktoś mądry kiedyś powiedział: „Klient nasz Pan, ale przecież nie Pan i władca”. Jak uniknąć konfliktowych sytuacji z naszym zleceniodawcą? Dowiedz się, co powinieneś zrobić, aby Wasza współpraca była owocna.
Obsługiwany przez nas klient oczekuje natychmiastowego efektu
Ile razy, oglądając reklamę perfum albo słodkiego batonika, usłyszałeś, że to produkt, któremu nie można się oprzeć? Spraw, aby Twoja usługa też taka była. Jak tego dokonać? Zacznij od zapewnienia klienta o natychmiastowej korzyści Twojego produktu, gdyż stanowią one bardzo silną motywację do zakupu.
Everybody stay calm
Ups, czujesz, że grunt usuwa Ci się spod nóg, a zleceniodawca nie otrzyma produktu tak szybko, jak tego oczekuje? Spokojnie, nie rzucaj wszystkiego i nie jedź w Bieszczady. Podpowiadamy, jak zadbać o obopólny komfort:
- Utrzymuj stały kontakt z klientem
W miarę możliwości raportuj usługodawcy, jak postępuje praca nad zleceniem. Pozwól mu odczuć, że powierzone zadanie stanowi dla Ciebie priorytet.
- Unikaj przebodźcowania
Chcąc zrealizować potrzeby Twojego klienta, nie możesz również zapominać o sobie. Jeśli zlecono Ci napisanie artykułu blogowego, unikaj zatłoczonych miejsc. Chyba, że Twoim case study jest drużyna piłki nożnej i musisz spędzić trochę czasu na boisku. Sugerowalibyśmy jednak miejsca bez zbędnych dystraktorów.
- Nie chwytaj wielu srok za ogon
Wiemy, że pecunia non olet (łac. pieniądz nie śmierdzi), ale z brania mnóstwa zleceń naraz nic dobrego nie wyniknie. Dlaczego? Na pewno odbije się to na ich jakości. Nikt nie lubi traktowania rzeczy po łebkach.
W kontakcie z klientem ważne jest zaufanie
Nikt nie lubi obietnic bez pokrycia. W końcu zapewniłeś zleceniodawcę, że sprostasz jego oczekiwaniom, prawda? Jedyną rzeczą, która go teraz dzieli od zakupu jest brak zaufania. Jak je zdobyć? Jak sprawić, żeby zaryzykował (halo, kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana!) i przekonał się, że nie rzucasz słów na wiatr, ale niczym Król Midas zamieniasz wszystko w złoto?
Daj się poznać
Na szczęście sztuczna inteligencja (jeszcze) nie przejęła kontroli nad światem, a naszemu klientowi zależy na kontakcie z Tobą – żywą i realną osobą, która firmuje sprzedawany produkt/usługę. To Ty masz być gwarantem skuteczności. Pokaż, że jesteś ekspertem, który swoim autorytetem potwierdza skuteczność produktu. Nie zapominaj jednak o byciu ludzkim, sympatycznym.
Przeczytaj także: Teksty na ulotkę – czy ulotka potrafi zaciekawić?
Wyobraź sobie taką sytuację: chcąc zainwestować w samorozwój, zapisujesz się na kurs języka chińskiego. Przychodzisz na zajęcia, a Twój nauczyciel nie dość, że jest sztywny, jak makaron z zupki instant przed zalaniem, to jeszcze co chwila sprawdza coś w Google Translator. Brzmi źle czy bardzo źle? Nie idź tą drogą!
Produkt zgodny z opisem
Niezależnie od tego, czy sprzedajesz pastę wybielającą, roombę, czy ręcznie robione gliniane kubeczki, stwórz taki opis, aby utwierdzić klienta w przekonaniu, że nie obejdzie się bez Twojego produktu. Psst, mała podpowiedź od nas: Im oryginalniej, tym lepiej, więc nie bój się stosować aluzji do popkultury, bawić się słowem. Oczywiście, wszystko w granicach dobrego smaku. „Patoinfluencerkę” i filozofię „Nieważne jak, byle gadali” zdecydowanie odradzamy.
Siła autorytetu
Opinie innych użytkowników są jak najbardziej w cenie. Oczywiście, nie ma przeciwskazań, żeby recenzentką produktu była Pani Basia spod czwórki czy Twoja własna babcia. Musisz natomiast te wspaniałe opinie przekazać klientowi tak, aby nikt nie posądził Cię o „kolesiostwo”. Nie wystarczy samo wyciągnięte z aplikacji randkowej stwierdzenie „Babcia mówi, że niezły ze mnie kawaler”.
Aby Twoja współpraca z klientem przyniosła pożądany efekt, musisz pamiętać o kilku istotnych czynnikach. Musisz wziąć pod uwagę, że nierzadko zleceniodawca będzie oczekiwał realizacji „na wczoraj”. Jeśli tak się zdarzy, spróbuj skupić się tylko na tym zleceniu i zapewnij sobie komfortowe warunki pracy. Twoje relację z klientem oprzyj również na zaufaniu. Aby je zdobyć, przedstaw siebie i swój produkt. Nie zaszkodzi też przedstawienie usługodawcy dotychczas zgromadzonych opinii na temat Twoich usług. Mamy nadzieję, że pomogliśmy i życzymy samych sukcesów!
Autor tekstu: Katarzyna Małkowska