Obecnie rynek jest niezwykle wymagający, dlatego trzeba wynajdować i stosować coraz to nowsze rozwiązania dotyczące działań promocyjnych. Mimo to wciąż jednak istnieją metody, które pomimo upływającego czasu, nie tracą na znaczeniu i cieszą się powodzeniem. Jedną z nich jest outbound marketing, który cały czas jest ważny i chętnie stosowany przez przedsiębiorców.
Outbound marketing – co to?
Outbound marketing – zwany inaczej również marketingiem wychodzącym lub push marketingiem. Jest to metoda polegająca na pozyskiwaniu klientów oraz budowaniu świadomości marki poprzez ogłoszenia i promocję. Przykładowo w telewizji, Internecie czy radiu). W tej formie marketingu to reklamodawca inicjuje kontakt z potencjalnymi klientami.
Outbound marketing wykorzystuje metody działania takie jak:
- marketing bezpośredni, skierowany do konkretnych osób i grup docelowych,
- telemarketing (telesprzedaż, badania telefoniczne, akcje informacyjne, cold callings),
- kampanie wysyłkowe (prowadzone zarówno pocztą elektroniczną jak i tradycyjną),
- marketingowe domokrążctwo (door-to-door).
Jak działa outbound marketing?
Polega on na kupnie miejsca na materiał promocyjny. Jest to przeciwieństwo inbound marketingu, gdyż tutaj reklamy wyświetlają się wbrew woli użytkowników. Dzięki temu mogą one trafić do szerokiego grona odbiorców. Niestety, oznacza to również, iż pokazują się także przypadkowym i niezainteresowanym osobom. Z drugiej jednak strony, tacy odbiorcy mogą zapamiętać reklamę i przypomnieć sobie o niej, gdy będą potrzebowali danego produktu lub usługi.
W outbound marketingu często wykorzystujemy narzędzie personalizacji. Mając dostęp do podstawowych informacji, firmy w mailach oraz tradycyjnych listach często zwracają się po imieniu do potencjalnego klienta, sugerując, iż dana oferta jest przeznaczona specjalnie dla niego. W ten sposób sprawiają, iż osoba ta czuje się ważna, a przez to może łatwiej ulec reklamie.
Outbound marketing – kiedy i gdzie stosować?
Outbound marketing sprawdza się przede wszystkim wtedy, gdy chcemy jak najszybciej dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Z kupna reklam najczęściej więc będą korzystać firmy, które dopiero zaczynają swoją działalność i poszukują klientów.
Outbound marketing warto stosować:
- w działaniach związanych z SEM – gdy zasoby contentu nie są jeszcze rozwinięte, gdyż firma dopiero zaczyna swoją działalność, płatne ogłoszenia są jednym z rozwiązań na zdobycie dużego zasięgu w krótkim czasie;
- na portalach społecznościowych – płatna promocja w social mediach pozwala na szybkie zdobycie czytelników oraz potencjalnych klientów;
- podczas lokalnej promocji – choć działania w Internecie są najpopularniejszym rozwiązaniem, to w niektórych przypadkach ulotki lub ogłoszenia w gazecie mogą okazać się skuteczniejsze.
Podsumowanie
Outbound marketing jest metodą polegającą na „wychodzeniu” do klientów z ofertą. Ta zaś, ponieważ trafia do szerokiego grona odbiorców, nie każdego jest w stanie zainteresować. W niektórych przypadkach odbiorcy mogą uznać ją za irytującą. Mimo to push marketing wciąż chętnie stosujemy i sprawdza się najlepiej, gdy musimy dotrzeć z naszymi treściami do wielu osób w stosunkowo krótkim czasie.