Portfolio to zbiór prac, Twoich dokonań jako „artysty”. Można by powiedzieć, że jest Twoją „reklamą” jako marki osobistej. W niektórych zawodach portfolio jest czymś niezbędnym, np. w pracy malarza, grafika, a także copywritera. Portfolio może kojarzyć Ci się właśnie ze zbiorem obrazów czy grafik. Ale to nie wszystko! W skład portfolio wchodzą także teksty.
Jak stworzyć portfolio copywritera?
Jak zaprezentować swoje teksty? Portfolio ma być Twoją wizytówką, ma przedstawiać Twój warsztat pisarski, ale również Ciebie, dlatego ważne jest, aby zwracać uwagę na sposób przedstawienia portfolio. Więc od razu rada – na pewno nie wysyłaj osobnych plików w Wordzie. Gdzie więc umieścić teksy i jak je pokazać?
Strona www i blog
Strona www wydaje się opcją najtrudniejszą. Stworzenie własnej strony może być lepszym rozwiązaniem dla bardziej profesjonalnego copywritera niż dla osoby początkującej. Blog jest z pewnością łatwiejszy do stworzenia i opanowania, jest też bardziej intuicyjny. Tym samym wydaje się być najlepszą opcją dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z copywritingiem.
Różnica między tymi dwoma platformami to przede wszystkim ich cel. Blog kojarzy się bardziej z nieformalnym przekazywaniem treści. Musi także być częściej aktualizowany. Jest to bardzo ważne. Wyobraź sobie, że Twój potencjalny zleceniodawca będzie chciał znaleźć artykuł o konkretnej tematyce i odnajdzie go, ale opublikowany 2 lata wcześniej. Będzie to działało raczej na Twoją niekorzyść. Strona www także musi być aktualizowana, jednak nie tak często, jak w przypadku bloga.
A co jeśli chcesz połączyć te dwie opcje? Może posiadasz już bloga, na którym regularnie publikujesz swoje treści, ale myślisz nad poszerzeniem swoich działań? Możesz wtedy podłączyć blog pod swoją nową stronę www. Wpłynie to także pozytywnie na pozycjonowanie bloga i ranking wyszukiwań. Takie rozwiązanie może być odpowiednie właśnie dla początkujących. Jeśli nie masz jeszcze wystarczająco profesjonalnych tekstów, które możesz wrzucić na swoją stronę www, podpięcie bloga jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Oddzielasz wtedy swoje teksty, ale klient może na nie spojrzeć i zobaczyć Twój potencjał.
Jak stworzyć stronę internetową lub blog? Z blogiem sprawa jest o wiele prostsza, ponieważ istnieją do tego specjalnie strony i oprogramowania, np. popularny WordPress. Oczywiście tworzenie stron internetowych także jest możliwe na tego typu stronach, np. dzięki SquareSpace. Jeśli jednak stawiasz na oryginalność i interesuje Cię Twój własny design, warto zatrudnić odpowiednią osobę, która stworzy taką stronę za Ciebie.
Serwisy online
Innym miejscem, gdzie możesz umieścić swoje teksty, są gotowe serwisy, które specjalizują się w tworzeniu portfolio. Najwygodniejszą opcją może być w tym przypadku LinkediIn. Daje Ci możliwość przedstawienia nie tylko tekstów, lecz także swojej ścieżki zawodowej i sieci kontaktów. Istnieje także wiele stron zagranicznych, które oferują tego typu usługi, np. Journoportfolio czy Writer’s Residence.
Co umieścić w portfolio?
Aby pokazać siebie od jak najlepszej strony i przedstawić wszystkie walory i warsztat pisarski, warto przygotować teksty o różnej tematyce. Nie zapomnij napisać także kilku słów o sobie – jakie masz doświadczenie, zainteresowania, czy interesuje Cię konkretna specjalizacja, może kończyłeś studia, które są w tym zawodzie pożądane.
Bardzo ważne jest także to, aby można było się w łatwy sposób z Tobą skontaktować. Jeśli Twojemu potencjalnemu klientowi spodobają się opublikowane treści i chciałby rozpocząć współpracę, ale nie będzie miał możliwości kontaktu, cała Twoja praca pójdzie na nic.
Jeśli masz za sobą już kila zleceń i wiesz, ile warte są Twoje teksty, zamieść cennik. Oczywiście nie musi on być bardzo precyzyjny, ponieważ zazwyczaj dokładne kwoty ustala się z indywidualnym klientem.
Portfolio copywritera – podsumowanie
Zbudowanie dobrego portfolio jest kwestią istotną dla osoby początkującej, ale także dla profesjonalisty. To, jaką formę zaprezentowania Twoich prac wybierzesz, w dużej mierze zależy od Ciebie i Twoich umiejętności. Kto wie, może umiesz sam tworzyć strony internetowe albo jesteś mistrzem WordPressa. Pamiętaj jednak, że wszystkie teksty najlepiej trzymać także na osobnym dysku w komputerze. Będziesz mieć pewność, że nie zginą.
Written by: Pola Włodarczyk