W ostatnim czasie coraz więcej ludzi zdecydowanie częściej wybiera proces zakupowy online zamiast stacjonarnie. Czym jest i jak wygląda proces zakupowy online? Jak pozyskać nowych klientów i sprawić, aby możliwość zakupów online była jeszcze bardziej atrakcyjna? Jeżeli chciałbyś poznać odpowiedzi na te pytania, zapraszam do lektury.
Co to jest proces zakupowy?
Proces zakupowy to szereg niezbędnych czynności realizowanych przez klienta z zamiarem wyboru lub kupna konkretnej usługi, lub produktu. Jednymi z najistotniejszych argumentów wpływających na decyzję dotyczącą zakupu są cena, jakość, czas oraz komfort zakupu. Opisywany proces zakupowy zawsze rozpoczyna się od uzmysłowienia sobie potrzeby posiadania konkretnego towaru lub usługi i trwa, aż do momentu opłacenia zamówienia.
Etapy procesu zakupowego online
Każdy proces zakupowy online rozpoczyna się od przeszukiwania stron internetowych w celu znalezienia produktu, który najlepiej spełni oczekiwania klienta. W trakcie tego etapu sprawdza się różne oferty dostępne w Internecie. Zazwyczaj potencjalny klient zwraca największą uwagę na cenę, jakość i atrakcyjność produktu oraz opinie innych klientów.
Następnie konsument dodaje interesujące go produkty do koszyka. Później, klient podaje swoje dane niezbędne do wysłania towaru. Kolejnym krokiem jest wybór metody i realizacja płatności. Ostatnim etapem jest odbiór towaru i dostarczenie go klientowi.
Aby zachęcić klienta do korzystania z naszego sklepu, proces zakupowy musi być prosty i atrakcyjny dla klienta. Poniżej znajduje się kilka wskazówek dotyczących najważniejszych kwestii, takich jak, np. zbieranie danych, reklama produktów czy pozyskiwanie nowych klientów.
Dokładne przedstawienie i omówienie właściwości produktu
Jedną z istotniejszych wad zakupów w Internecie są stosunkowo ograniczone możliwości poznania produktu przed zakupem w stosunku do zakupów tradycyjnych. Sprzedawca powinien zrobić wszystko, żeby ten minus był jak najmniej odczuwalny dla klienta. Z tego powodu niezwykle ważny jest precyzyjny opis produktu, zawierający wszelkie niezbędne informacje na jego temat.
Warto również uwzględnić język korzyści oraz grupę docelową, do której adresowany jest produkt. Dodatkowym atutem będzie dobrze zrobione zdjęcie prezentujące wygląd i funkcjonalność sprzedawanego towaru.
Biurokracja powinna ograniczyć się do minimum
Unikaj tworzenia formularzy z dużą ilością luk do uzupełnienia lub koniecznością udzielenia odpowiedzi na pytania otwarte. Stwórz formularz, w którym klient wybierze tylko jedną z podanych odpowiedzi lub zaproponuj opcje autouzupełniania. Ważnym elementem będzie również możliwość złożenia zamówienia bez rejestracji. Klient na pewno doceni szybki i prosty proces składania zamówienia.
Przeczytaj także: Quick commerce – czym jest nowy rodzaj handlu i jak działa?
Płatności mają znaczenie
W obecnych czasach każdy klient preferuje inną metodę płatności. Pozwól, aby każdy konsument dostosował sposób płatności do swoich indywidualnych potrzeb. Korzystaj z dostępnych metod płatności takich jak, np. blik, paypo, paypal, PayU oraz przelewy tradycyjne. Wprowadzaj co jakiś czas rabaty i promocje. Ponadto unikaj ukrytych oraz wysokich kosztów dostawy. Równie istotnym elementem jest szansa na zwrócenie towaru. Nie utrudniaj też zwrotu kosztów.
Korzystaj z plików cookie
Pliki cookie ułatwią Ci analizę zapotrzebowania na rynku, dotarcie do grupy docelowej, zdobycie zaufania nowych klientów oraz stworzenie spersonalizowanej oferty dla konkretnego konsumenta. Dzięki czemu poszerzysz grono swoich klientów.
Proces zakupowy – podsumowanie
W dobie współczesnego dostępu do nowoczesnych technologii istnieje wiele sposobów na poprawę procesu zakupowego w sklepach internetowych, na różnych płaszczyznach. Warto być otwartym na rozwój i zmiany, ponieważ tylko w ten sposób możemy być konkurencyjni na rynku i cieszyć się rosnącym zainteresowaniem klientów.
Autor tekstu: Karolina Żmija