Copywriting wciąż się rozwija, a co za tym idzie – na rynku pojawia się coraz więcej osób oferujących usługi związane z pisaniem profesjonalnych tekstów. W związku z rosnącą popularnością tego zawodu, osoby tworzące treści zaczęły interesować się prawnym aspektem pracy. Dzisiaj sprawdzimy, jak wygląda przeniesienie praw autorskich w copywritingu i czy się to opłaca. Zapraszamy!
Przeniesienie praw autorskich w copywritingu
Według artykułu 1 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych copywriter posiada prawa autorskie i majątkowe do stworzonych przez siebie treści.
Innymi słowy – copywriter jest autorem napisanej treści. Ustawie podlegają wszystkie przejawy działalności twórczej – artykuły blogowe, opisy produktów, teksty zapleczowe itp. – niezależnie od przeznaczenia, wartości czy sposobu wyrażenia.
Prawo autorskie jest prawem niezbywalnym, a to oznacza, że copywriter ma prawo podpisać się pod tekstem. Jednak ta kwestia jest zmienna w zależności od umowy podpisanej z klientem. Jest szansa na nastąpienia zobowiązania twórcy do niewykonywania praw osobistych do utworu.
Majątkowe prawa autorskie w copywritingu
Majątkowe prawa autorskie w świecie copywritingu pozwalają copywriterowi na zarabianie na swoich tekstach. Właściwie nie tyle, co na tekstach, a na sprzedaży praw majątkowych lub na udzieleniu licencji. Poniżej sprawdzimy, na którą opcję copywriterzy decydują się częściej.
Licencja
Po udzieleniu licencji copywriter nadal posiada prawa autorskie i majątkowe. Zdobywając licencję, klient uzyskuje więc prawo do wykorzystywania treści stworzonych przez pisarza. Istnieją dwa rodzaj licencji:
- Wyłączna – tylko jeden klient może korzystać z treści;
- Niewyłączna – wiele klientów może korzystać z treści.
Druga opcja nie jest stosowana w copywritingu, gdyż takie rozwiązanie prowadzi do duplikacji contentu, a przecież chodzi o unikalność i autentyczność treści.
Sprzedaż praw autorskich majątkowych
Przede wszystkim sprzedaż praw autorskich majątkowych to jednorazowa transakcja, na którą copywriterzy decydują się najczęściej. Po zamówieniu tekstu i opłaceniu zamówienia, klient nabywa pełne prawo do użytku komercyjnego, a copywriter pozostaje jedynie z prawami osobistymi.
Jak wygląda przeniesienie praw autorskich w copywritingu?
Choć dla copywritera bardziej opłacalne jest udzielenie licencji, to w trosce o dobro klienta (unikalne treści na stronie) obecnie zalecanym rozwiązaniem jest sprzedaż praw majątkowych praw autorskich.
Przeniesienie praw autorskich w copywritingu jest bardzo prostym działaniem – sprowadza się zatem do ustalenia warunków współpracy i sporządzenia umowy między copywriterem a klientem.
Zatem przed sporządzeniem umowy należy ustalić:
- czy copywriter będzie mógł dołączyć teksty do swojego portfolio (możliwość wykonania praw autorskich osobistych);
- zasięg pola eksploatacji (zwykle udostępniane są wszystkie, które są zapisane w art. 50. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych);
- kiedy zostaną przeniesione prawa autorskie (w dniu zapłaty czy po przesłaniu tekstów).
Przeniesienie praw autorskich – podsumowując
- Copywriter posiada prawa osobiste i majątkowe do stworzonych przez siebie treści.
- Copywriter może sprzedaż prawa autorskie majątkowe lub udzielić licencji.
- W umowie należy doprecyzować: możliwość wykorzystania treści w portfolio, pola eksploatacji i moment przeniesienia praw autorskich.