Real time marketing, czyli szybka reakcja marketingowa na to, co dzieje się w otoczeniu zewnętrznym w czasie rzeczywistym. Jak go wykorzystać, żeby sprawdził się w Twojej firmie?

Czym jest real time marketing?

RTM w języku polskim oznacza marketing czasu rzeczywistego i tak jak już sama nazwa podpowiada, jest to content używany w momencie bieżących wydarzeń. Charakteryzuje się szybką reakcją marketerów na bieżące wydarzenia polityczne, społeczne i kulturowe. Metoda ta świetnie sprawdza się w momentach, kiedy chcemy zaangażować dużą ilość użytkowników w krótkim czasie. RTM może być kluczem do sukcesu, ale główną rolę odgrywają tutaj refleks i rozwaga.

Dlaczego warto tworzyć real time marketing?

Szybka i trafna reakcja na wydarzenie może rozprzestrzenić się w Internecie w zawrotnym tempie i kilkukrotnie zwiększyć Twoje zasięgi, a to wszystko przy niewielkim nakładzie pracy i pieniędzy. Jest to również dobra metoda do budowania marki i zwiększenia lojalności klientów, poprzez reagowanie na bieżące wydarzenia i dbanie o potrzeby konsumentów. Dzięki RTM marki stają się bardziej ludzki i bliższe konsumentom, tworząc tym samym pewnego rodzaju więź.

Mówiąc w skrócie, zastosowanie tej metody pozwala:

  • Uzyskać rozgłos,
  • Wzbudzić zainteresowanie,
  • Nawiązać bezpośredni kontakt z użytkownikami,
  • Zachęcić do większego zaangażowania odbiorców,
  • Uzyskać dobre wyniki przy niskich kosztach.

Jak stworzyć skuteczny real time marketing?

Firmy chcące wprowadzić RTM, muszą przede wszystkim wiedzieć, co chcą robić i w jaki sposób to osiągnąć, dlatego planowanie, nawet w działaniach w czasie rzeczywistym, jest podstawą. Pamiętaj, że są to treści zamieszczane głównie w mediach społecznościowych, ponieważ mechanizm ich działania umożliwia szeroką dystrybucję w krótki czasie, dlatego zapoznaj się z poniższymi zasadami, które pomogą Ci stworzyć dobre teksty.

  • Bądź na bieżąco z wydarzeniami. Tak jak już wcześniej wspomniałam, real time marketing musi odpowiadać na bieżące wydarzenia, dlatego przyda się tutaj kalendarz, gdzie będziesz mógł zapisywać wszystkie istotne daty. Do niektórych wydarzeń jak np. mecze, można już wcześniej zastanowić się i przygotować kampanię marketingową – jedną, gdy nasza drużyna wygra i drugą w razie przegranej,
  • Przygotuj tekst prosty i łatwy. W RTM chodzi o to, aby odbiorca mógł bez problemu rozpoznać nawiązanie do danego wydarzenia, dlatego użyj krótkich treści i uproszczonej grafiki. Skomplikowane przesłanie sprawi tylko, że użytkownicy nie będą wiedzieli o co chodzi i zignorują Twój wpis,
  • Nawiązuj do oferty swojej firmy. Ważne jest to, aby Twoja reklama miała powiązanie do wydarzenia, które jest w pewnym stopniu związane z tym, co możesz zaoferować klientowi, np. sprzedając części do aut, śledź na bieżąco wyścigi samochodowe,
  • Umieszczaj hasztagi, które ułatwią zrozumienie tekstu,
  • Dobry RTM pojawia się do kilku godzin od wydarzenia. Wrzucając tego rodzaju treści kilka dni później, nie wyglądają dobrze i mogą źle wpłynąć na wizerunek marki.

Czy RTM może zaszkodzić?

Wszystko ma swoją jasną i ciemną stronę i tak samo RTM niesie ze sobą pewne ryzyko. Należy pamiętać, że jest metoda, która może być uzupełnieniem do innych strategii marketingowej. Posługując się tylko i wyłącznie nią, możemy sobie zaszkodzić. Co więcej, w tej metodzie liczy się czas i zdolność szybkiego reagowania, a co za tym idzie – takie treści nie zawsze są wysokiej jakości i trafione. Może zdarzyć się tak, że mimo dobrych intencji stworzenia błyskotliwego żartu, użytkownicy odbiorą opublikowany tekst w sposób negatywny, wywołując tym samym oburzenie. Dlatego pamiętaj, że mimo presji czasu, warto jest się zastanowić dwa razy!

Autor tekstu: Monika Lipińska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *