Podstawowym warunkiem, żeby stworzyć dobry tekst, jest potrzebny research. Musimy poświęcić swój czas, żeby wyszukać potrzebne informacje. Nie możemy zabrać się za pisanie tekstu, gdzie temat jest dla nas tajemnicą. Powinniśmy to zrobić profesjonalnie i bez względu na to, jaki wykonujemy zawód. Sprawdź, czym jest research i jak go zrobić dobrze.
Czym jest research?
Research w tłumaczeniu na język polski to badanie. Polega na poszukiwaniu informacji na dany temat. Możemy skorzystać z różnych źródeł, żeby dowiedzieć się o danym zagadnieniu, jak najwięcej. Powinniśmy dotrzeć do jak najbardziej ukrytych informacji, nawet jeśli wymaga to od nas poświęcenia większej ilości czasu. Jednak to sprawi, że pisany tekst będzie tworzony dużo swobodniej.
Na czym to polega?
Najważniejszym elementem researchu jest wyszukanie informacji, które będą wiarygodne. Musimy przeanalizować, czy zdobyte treści pozwolą na przygotowanie treściwego artykułu. Jednocześnie na etapie poszukiwania potrzebnych informacji do napisania danego tekstu powinniśmy zweryfikować, czy dana treść będzie nam potrzebna lub jest zgodna z prawdą. Najczęściej research jest przeprowadzony przez osoby zajmujące się słowem pisanym. Możemy do nich zaliczyć: copywriterów, dziennikarzy, pisarzy i wiele innych osób.
Jak zrobić dobry research?
Pisząc tekst na dany temat, zawsze potrzebujemy źródeł, z których będziemy korzystać. A pozyskanie takich informacji nie jest trudne, ale wymaga czasu. Musimy do tego podejść skrupulatnie, a nie jedynie po łebkach. Na pewno powinniśmy sprawdzić wiarygodność pozyskanych informacji. Nie możemy opierać swojej wiedzy na jednym źródle. Zawsze musi to zostać sprawdzone w kilku miejscach dla pewności.
Ustal temat
Na samym początku, nim zabierzemy się za pisanie tekstu, wybieramy dany temat. Ustalamy, o czym konkretnie chcemy pisać, bez rozdrabniania się na mniejsze tematy, gdyż może to wywołać spore zamieszanie. Dlatego zróbmy research w taki sposób, żeby ilość potrzebnych informacji nas nie przytłoczyła i była skupiona na jednym zagadnieniu. Wiadomo, że wiele zagadnień na dany temat jest kusząca, ale odbiorcy poszukują bardziej szczegółowych informacji, i tym samym uzyskują najszybszą odpowiedź na nurtujące pytanie.
Określ grupę docelową
Kiedy zabieramy się za pisanie tekstu, to warto określić grupę docelową. Jest to szczególnie ważne, kiedy będziemy robić research na dane zagadnienie. Musimy stanąć na miejscu takiej osoby, żeby wyszukać informacje, które będą interesujące, jak również odwiedzić odpowiednie źródła. Przecież zupełnie inaczej napiszemy tekst, kiedy będziemy go pisać o budowie domu lub rzeczach potrzebnych w kuchni. Warto o tym pamiętać, kiedy dostajemy wytyczne na temat artykułu.
Nie opieraj się na jednym miejscu informacji
Kiedy zabieramy się za research, to trzeba zweryfikować źródło, z którego korzystamy. Jest to kluczowe, żeby nie powielać błędnych informacji, a tym samym być postrzeganym w oczach swoich czytelników jako osoba mało kompetentna.
Korzystaj z kilku źródeł
Wiadomo, że korzystanie z Internetu jest najszybszą formą, żeby zrobić research i uzyskać potrzebne informacje. Nie powinniśmy opierać się na jednym rodzaju, a kilku, żeby poznać różne punkty widzenia. Można do tego wykorzystać informacje z:
- Internetu (wyszukiwarka Google),
- czasopism branżowych,
- książek i monografii (cyfrowych i papierowych),
- podcastów,
- prac naukowych na wybrany temat,
- infografik,
- forów i grup tematycznych na Facebooku.
Przeczytaj również: Jak napisać dobry tekst? 5 wskazówek
Zweryfikuj źródła, z których korzystasz
Każde źródło, nawet stworzone przez najbardziej cenionego specjalistę, musi zostać zweryfikowane. Możemy przeczytać książkę lub spojrzeć na jeszcze kilka innych stron, żeby być pewnym, że uzyskane informacje są wiarygodne.
Spójrzmy na nazwisko autora tekstu, żeby móc się dowiedzieć o nim czegoś więcej. Prześledźmy jego dorobek, jeśli chodzi o wydane książki lub inne publikacje. Możemy zobaczyć, czy taka osoba jest specjalistą w swojej branży. Tak samo, jeśli chodzi o umieszczone w artykułach statystyki bez wskazanych źródeł, gdyż nie wiemy do końca, skąd zostały one wzięte. Dlatego najbezpieczniejszą opcją będzie, jeśli takie badania zrobimy samodzielnie, a nasz tekst stanie się dużo bardziej wiarygodny.
W momencie, kiedy chcemy zacytować słowa jakiegoś autora artykułu, powinniśmy zwrócić uwagę na ocenę. Jest to kluczowe, gdyż zapoznając się z ocenami i opiniami na temat autora, sprawdzamy, czy osoba jest godna zacytowania jego słów w naszym artykule. Jeśli w przeważającej większości są to oceny pozytywne, możemy to zrobić bez żadnego strachu.
Podsumowanie
Dobrze wykonany research wymaga od osoby zajmującej się zawodowo pisaniem tekstu analitycznego myślenia i intuicji. Musimy umieć zweryfikować, które informacje będą nam potrzebne przy pisaniu danego tekstu. A korzystając z kilku źródeł, zapewnimy sobie, że uzyskane informacje są prawdziwe.
Warto korzystać z informacji, które są najbardziej aktualne. Nie jest to związane jedynie ze statystykami lub badaniami. Ma to również przełożenie, jeśli chodzi o wiedzę uzyskaną z artykułów lub innych źródeł. Szczególnie powinniśmy być bardzo ostrożni, kiedy piszemy o tematach medycznych lub prawnych. Musi to być najbardziej aktualne, żebyśmy nie byli widziani przez odbiorców jako osoba popełniająca gafę. Oczywiście zdarzają się pomyłki, nawet robiąc bardzo szczegółowy research, ale powinniśmy tego unikać, jeśli jest to możliwe.
Autor tekstu: Izabela Piotrowska