Na samym początku musimy wytłumaczyć kwestię zakresu obowiązków osoby, która zajmuje się pracą copywritera. Wiele osób może potwierdzić występowanie braku pewnej spójności, stąd bardzo ważnym jest wyjaśnienie tej podstawy.

Zakres zadań, jakimi zajmuje się copywriter, możemy podzielić na kilka dziedzin. Może on zajmować się wyłącznie tworzeniem pewnego rodzaju treści takich jak: teksty sprzedażowe, artykuły blogowe, posty na social media, teksty na strony czy chociażby hasła reklamowe. Nie mniej jednak to nie wszystko! W tym zawodzie możemy rozwinąć swoje możliwości również do tworzenia e-booków, wywiadów, recenzji czy nawet scenariuszy. Wszystko zależy od potrzeby naszego klienta.

Cechy dobrego oraz skutecznego copywritera

Lekkie pióro to coś, co od razu przychodzi nam na myśl. Nie możemy zapomnieć, że treści, które tworzy copywriter docierają do zwykłych i przeciętnych ludzi, którzy szukają na swój sposób rozwiązania problemów, z którymi na chwilę obecną się borykają. Lekki i dynamiczny tekst cieszy się dobrym odbiorem, nie nuży i nie męczy odbiorcy, a odpowiada na pytania, które nurtują naszego potencjalnego klienta.

Z reszty cech możemy wyróżnić przede wszystkim elastyczność i kreatywność, a także otwartość na sugestie. W tym zawodzie tworzymy teksty dla innych, dlatego bycie otwartym na krytykę lub tzw. feedback naszego klienta jest bardzo ważnym punktem. Gdy zajmujemy się wymyślaniem sloganów czy opisy produktów, kreatywność okazuje się być naszym najlepszym przyjacielem, prawda?

Copywriter nie może spocząć na laurach, nieustanne szlifowanie swojego warsztatu, a także nieustanny rozwój jest bardzo ważny w tej branży. Marketing zmienia się bardzo dynamicznie, a my musimy nad tymi zmianami nadążyć. Przeglądanie prasy branżowej, uczestniczenie w kursach czy szkoleniach bardzo nam w tym pomoże! Nieustanne pisanie i tworzenie tekstów pozwala nam na utrzymanie lekkiego pióra i na tworzenie tekstów, które przykują uwagę czytelnika. Z każdym tekstem treść staje się coraz lepsza – to efekt większego doświadczenia, a także wiedzy, którą zdobywamy za każdą naszą opublikowaną pracą.

Z bardzo ważnych cech możemy wyróżnić również dokładny research czy empatię. Odpowiedzialność jaka idzie za tworzeniem treści na strony jest kluczowa, dlatego skupianie się nieco bardziej na dokładnym researchu jest nieunikniona. Empatia natomiast pozwala nam na ułatwienie pracy, którą się zajmujemy. Rozumienie problemów, celów, marzeń czy uczuć jest czymś bardzo pomocnym, ponieważ w taki sposób możemy dopasować tekst do grupy docelowej.

Specjalista czy copywriter od wszystkiego?

Ponownie – odpowiedź nie jest jednoznaczna. Dlaczego? Ponieważ wszystko zależy od tego, o czym chcemy pisać lub czego oczekuje od nas klient, na którym się skupiamy.

Jeśli należysz do grupy ludzi, która odnajduje się w wielu tematach i nie czujesz się związany do konkretnych zagadnień – wszechstronny copywriting jest prawdopodobnie dla Ciebie. Nie wykluczamy również możliwości, gdzie pisanie tekstów farmaceutycznych lub biologicznych może okazać się dla Ciebie czymś niesamowicie trudnym, jednak odnajdujemy się w pisaniu tekstów na temat psychologii lub sportu – wówczas wybranie specjalizacji nie jest aż taką złą opcją.

Nie potrafisz wybrać specjalizacji? Nie martw się, niektóre aspekty można ze sobą łatwo połączyć. Wszystko zależy od Twoich osobistych możliwości, a także preferencji.

Czy warto być specjalistą?

Zaletą, jaka wiąże się z posiadaniem specjalizacji w tej branży, jest pisanie tekstów na tematy związane z Twoim wykształceniem lub Twoimi zainteresowaniami. Tworzenie treści, którymi bardziej się interesujemy wpływają na lepsze samopoczucie podczas ich tworzenia, a także fakt bycia oczytanym w danej dziedzinie sprawia, że potrzebujemy mniej czasu na przygotowanie treści i tekstu. Szukanie definicji fachowych określeń lub analizowanie informacji idzie w takim scenariuszu w odstawkę.

Wyspecjalizowani copywriterzy tworzą głównie artykuły eksperckie, e-booki, newslettery czy artykuły blogowe. Również wyższe wynagrodzenie okazuje się być bardzo kuszące, jednak nie zapominajmy o minusie jaki za tym idzie – zwężenie listy zleceń również może dać się we znaki.

Autor tekstu: Aleksandra Pośpiech

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *