Słowa posiadają magiczną moc. Od zarania dziejów ludzie gromadzili się, by wysłuchać pięknych opowiadań, historii mrożących krew w żyłach, wspaniałych baśni. Obecnie firmy chcąc zdynamizować i uskutecznić reklamę swoich produktów, sięgają po strategię narracji. Jeśli chcesz dowiedzieć się czym jest storytelling i jak go wykorzystać w promocji, czytaj dalej!
Co to jest storytelling?
To skuteczna metoda marketingowa, polegająca na tworzeniu narracji wokół produktów, dążąca do zbudowania trwałej relacji pomiędzy klientami a marką. Narracje budowane są w oparciu o układ historii, składającej się z logicznych, uporządkowanych w spójną całość faktów. Dodatkowo powinna zawierać ładunek emocjonalny oraz przesłanie estetycznie wplecione pośród pozytywne wartości. Dobrze przemyślana narracja wzmacnia wizerunek firmy. Zerknij na poniższy przykład:
„Siedzisz nachmurzony i rozżalony na ganku domu swojej babci, odmawiając jakichkolwiek aktywności. Rodzice zmusili Cię siłą do przyjazdu na totalny koniec świata, choć miałeś tyle pomysłów na spędzenie letnich wakacji z przyjaciółmi. Przymykasz oczy i wsłuchujesz się w nikły szept wiatru, szelest barwnych liści na drzewach, a Twoje nozdrza niespodziewanie wypełnia delikatna woń świeżo pieczonych racuchów z dżemem. Na usta wstępuje Ci lekki uśmiech, pełen wdzięczności wstajesz w momencie, gdy słyszysz głos dobiegający z kuchni, wołający Twoje imię. Jakże kochasz swoją babcię…”.
Przeczytaj również: Historia copywritingu – początki marketingu pisanego
Skąd wiadomo, że storytelling działa?
Zapewne zastanawiasz się w tym momencie nad skutecznością marketingu narracyjnego. O powodzeniu storytellingu przesądza jego subtelność. Narracje nie są jawną, rzucającą się swoją oczywistością w oczy reklamą, lecz historią o płynnej granicy, zacierającej realność świata rzeczywistego, wypełnionego jaskrawymi promocjami produktów, w którym klient jest nieustannie nękany potokiem informacji, bez chwili namysłu nad zakupem. Po drugiej stronie czeka kraina spokoju, piękna, w której rzeczywistość jest racjonalna, spójna. Przez finezyjnie wplecione między pasma opowieści emocje, historie trafiają do serc słuchaczy, goszcząc się w nich na stałe dzięki budowanemu poczuciu zaufania, zaangażowania i wierności.
Znaczenie marketingu narracyjnego (storytellingu)
Dobra historia sprawia, że marka zdobywa zaufanie odbiorcy, z czasem stając się czymś więcej niż zwykłym przedsiębiorstwem. Przemyślana strategia nierzadko przesądza o przywiązaniu klienta do firmy na długie lata. Największą zaletą stosowania techniki narracyjnej jest nieograniczoność w zakresie tworzenia opowieści. Jedynie od Ciebie zależy, czy zechcesz wprowadzić do swojej historii nieco żartobliwego humoru, dramatu i współczucia, szczyptę niepokojącej grozy, a może nostalgii i patosu. Tym, co pozostanie w umysłach odbiorców to jednak nie słowa, lecz obrazy, pragnienia przez opowieść wywołane. Dlatego też aby Twoja historia szczerze przemówiła do odbiorców, musi spełnić pewne warunki.
Określ grupę docelową
Pisanie skutecznej opowieści należy rozpocząć od dobrania starannie wyselekcjonowanej grupy odbiorców. Zorientowanie na profil idealnego klienta, jego potrzeby, ale i wątpliwości, pozwoli Ci skuteczniej określić ramy Twojej historii, dobrać odpowiedni zasób słownictwa, odniesienia znane i bliskie danej grupie, których wykorzystanie znacząco ułatwi zjednanie sobie odbiorców. Istotny jest także wybór medium przekazu, który powinien ułatwić dotarcie do grupy docelowej.
Zdefiniuj komunikat
Stworzona przez Ciebie narracja będzie jedynie pięknie opakowanym, pustym w środku pudełkiem bez komunikatu. Może to być wywołanie w odbiorcy chęci nabycia produktu, usługi, czy też działanie PR-owe, mające zapewnić marce pozytywny wizerunek. Z kolei Twoim celem jest skomponowanie takiej opowieści, która nie przytłoczy przekazu. Ważne jest również, abyś umieścił w historii wezwanie do działania, wywołujące u odbiorcy potrzebę natychmiastowego działania.
Podsumowanie
Sztukę tworzenia historii można określić jako synergię działań, których wspólne starania wzmacniają przekaz narracji. Jednak oprócz odpowiedniego planowania pamiętaj, aby czerpać radość z procesu kreacji. Chwyć klawiaturę w dłoń i daj się ponieść podszeptom fantazji!
Autor tekstu: Paula Kulig