Każdy z nas niemal codziennie odwiedza różne strony internetowe w celach informacyjnych, rozrywkowych czy zakupowych. Niektóre z nich trafiają do zakładki „ulubione”, a z innych natomiast wychodzimy już po kilku chwilach. Co zatem sprawia, że chcemy pozostać na danej stronie? Co ułatwia nam zakup produktu? W jaki sposób jej twórcy zyskują nasze zaufanie? Odpowiedzi na te pytania są ściśle powiązane z pojęciem UX writingu, którego zadaniem jest sprawne przeprowadzanie użytkowników przez dany portal lub aplikację za pomocą zwięzłych i zrozumiałych komunikatów. Jak zatem wygląda UX writing w praktyce?
UX writing – co to jest?
Wyjaśnienie pojęcia UX writing warto rozpocząć od przedstawienia definicji samego UX. Jest to skrót angielskiego określenia user experience, co w tłumaczeniu oznacza doświadczenie użytkownika. Odnosi się to do całości wrażeń, jakich doświadcza konsument podczas korzystania z danego produktu. Na potrzeby tego artykułu skupimy się na UX stron internetowych.
UX designer ma w taki sposób zaprojektować daną stronę, aby była ona użyteczna, czytelna, intuicyjna i prosta w odbiorze. UX writing jest jego dopełnieniem i opiera się na tworzeniu treści umieszczanych m.in. na przyciskach, banerach, etykietach, formularzach, które sugerują użytkownikom kolejne działania na stronie i ułatwiają jej użytkowanie. Treści te to tzw. microcopy.
Microcopy – przykłady
Strony internetowe poza treściami informacyjnymi, blogowymi, opisami ofert i produktów zawierają także wyżej wspomniane microcopy, czyli komunikaty naprowadzające użytkownika na dane działanie.
Oto kilka przykładów zastosowań microcopy w UX writingu:
- kup teraz;
- pobierz plik;
- przejdź dalej;
- wystąpił błąd;
- zarejestruj się;
- zadzwoń do nas;
- dodaj do koszyka;
- wypełnij formularz;
- dowiedz się więcej;
- umów się na wizytę;
- zapisz się na newsletter.
Na powyższych przykładach lista oczywiście się nie kończy. Można ich wymienić o wiele więcej. Wszystko zależy od sposobu komunikacji marki oraz powodów, dla których chcą zastosować microcopy na swojej stronie.
Może się wydawać, że teksty te powinny być pisane przede wszystkim poważnym językiem. Jednakże niektórzy twórcy pozwalają sobie na słodkie fanaberie i umieszczają w swoich treściach także humorystyczne komunikaty takie jak np. „Ups, wygląda na to, że zgubiłeś się w otchłani naszej strony. Nie martw się, zaraz wyślemy posiłki”. Ważne przy tym jest, aby microcopy dopasować do profilu strony. Te zabawniejsze lepiej wyglądają m.in. na stronach dedykowanym młodszym pokoleniom niż np. osobom szukającym treści prawniczych.
Microcopy – czego unikać
Twórcy microcopy powinni pamiętać, że ich treści docierają do różnorodnej grupy odbiorców. Dlatego ważne jest, aby miały one prosty przekaz i były łatwe do zrozumienia. Oto czego należy unikać przy ich tworzeniu:
- za długich zdań;
- niejasnych komunikatów;
- negatywnego wydźwięku treści;
- infantylnych określeń lub zdrobnień;
- zbyt skomplikowanych sformułowań;
- obraźliwego lub wykluczającego języka.
UX writing a copywriting – jakie są kluczowe różnice
W Internecie każdego dnia zamieszczane są setki treści, a każda z nich ma inny cel, kontekst i styl. Copywriting w odróżnieniu od UX writingu różni się formą tekstu i jego przeznaczeniem. Artykuły, które tworzy copywriter, najczęściej mają charakter sprzedażowy. Ich zadaniem jest skłonienie użytkownika do zakupu towaru bądź usługi. Innym celem tego typu tekstów jest pozycjonowanie np. sklepu internetowego i poprawa jego widoczności w wyszukiwarce. Co więcej, teksty te mają ustaloną strukturę, gdzie istotne są tytuły, śródtytuły, ilość znaków i dobór słów kluczowych.
UX writing jest narzędziem informacyjnym. Ma on za zadanie nawigować użytkownika po interfejsie strony lub aplikacji. Teksty stworzone przez UX writera komunikują, jaki wykonać następny krok, a ich treść zamyka się w kilku lub kilkunastu słowach. UX writerzy są niezbędni podczas każdego etapu tworzenia strony, podczas gdy copywriter dostarcza dłuższych treści np. artykułów blogowych lub opisów produktów dla gotowego projektu.
UX writing – podsumowanie
- UX writing umożliwia sprawne poruszanie się po danej stronie internetowej lub aplikacji.
- Poprawnie zastosowany UX writing sprawia, że dany interfejs jest czytelny i łatwy w użytkowaniu.
- Treści tworzone wg zasad UX writingu powinny być krótkie, czytelne i zrozumiałe dla użytkowników.
Autor tekstu: Agata Soroczyńska