Jeżeli prowadzisz działalność również w sieci, zapewne masz świadomość tego, że wszystkie Twoje wpisy i artykuły powinna cechować unikatowość, ponieważ to m.in. unikalne treści decydują o pozycji Twojej strony w rankingu wyników. Utrudnieniem w tym zakresie może okazać się duplicate content. Z naszego artykułu dowiesz się, czym jest zduplikowana treść oraz jak ją wychwycić. Zachęcamy do lektury!
Zduplikowany czy skopiowany? Czym jest duplicate content?
Aby w pełni zrozumieć, czym jest duplicate content, w pierwszej kolejności musimy rozróżnić pojęcia zduplikowanej i skopiowanej treści.
Copied content (skopiowana treść) oznacza, że ktoś celowo i świadomie powielił jakiś tekst, umieszczając go jako fragment lub całość swojego artykułu. Mamy tutaj do czynienia z kradzieżą, co jest po pierwsze karane prawnie, a po drugie – negowane przez Google (w ramach „kary” treści uznane za skopiowane otrzymują możliwie najniższą ocenę, co wpływa na pozycję strony w rankingu).
Z kolei w przypadku duplicate content mamy do czynienia z powielaniem treści w sposób niezamierzony na dwóch płaszczyznach:
- w ramach jednej witryny lub
- w ramach wielu domen.
Teksty zduplikowane nie są karane przez Google, choć ich obecność może wpływać na pogorszenie pozycjonowania naszej strony.
Duplikacja treści w ramach jednej witryny
To tzw. wewnętrzny duplicate content, występujący najczęściej przez brak przekierowań 301 (kilka adresów prowadzi do jednej witryny) – finalnie ten sam adres, ale różne adresy URL.
Inne przykłady wewnętrznego duplikowania treści:
- powielające się opisy produktów (brak unikalności opisów);
- wdrożenie wersji językowej;
- powielany opis kategorii itp.
Duplikacja treści w ramach wielu domen
To z kolei tzw. zewnętrzny duplicate content, na który składa się m.in.:
- kopiowanie opisu produktu ze strony producenta;
- powielanie treści z różnych źródeł – to akurat kradzież;
- kopiowanie treści lub jej fragmentu bez umieszczenia odwołania (odsyłacza do oryginału);
- powielanie treści jednocześnie na kilku kanałach informacyjnych (social media, sklep internetowy, katalogi firmowe lub treści reklamowe/sponsorowane).
Jak zweryfikować, czy nasza strona posiada duplicate content?
Proponujemy jedno z dwóch poniższych rozwiązań:
- skorzystanie z pomocy narzędzia dostępnego na stronie www.copyscape.com;
- własnoręczna weryfikacja w wyszukiwarce Google.
Pierwsza propozycja jest o tyle łatwiejsza, że wymaga od nas jedynie wklejenia linku naszej strony. Algorytm więc sam wyszukuje w sieci zduplikowane treści.
Drugie rozwiązanie wiąże się jednak z poświęceniem sporego nakładu czasu i uwagi. W tym celu kopiujemy fragment tekstu (mniej więcej 30 słów), po czym wklejamy zawartość do pola wyszukiwarki, pamiętając o umieszczeniu na jego początku i końcu cudzysłowia.
Podsumowanie
- Zadaniem copywritera jest tworzenie unikalnych treści, jednak czasem dochodzi do ich nieświadomej duplikacji.
- Najczęściej duplicate content występuje w ramach jednej witryny. Jednak zdarza się, że tekst zostaje umieszczony jednocześnie na kilku różnych kanałach informacyjnych.
- Warto weryfikować duplikaty treści i w miarę możliwości je usuwać, ponieważ mogą one negatywnie wpływać na pozycjonowanie strony w sieci.