Jeżeli prowadzisz działalność również w sieci, zapewne masz świadomość tego, że wszystkie Twoje wpisy i artykuły powinna cechować unikatowość, ponieważ to m.in. unikalne treści decydują o pozycji Twojej strony w rankingu wyników. Utrudnieniem w tym zakresie może okazać się duplicate content. Z naszego artykułu dowiesz się, czym jest zduplikowana treść oraz jak ją wychwycić. Zachęcamy do lektury!

Zduplikowany czy skopiowany? Czym jest duplicate content?

Aby w pełni zrozumieć, czym jest duplicate content, w pierwszej kolejności musimy rozróżnić pojęcia zduplikowanej i skopiowanej treści.

Copied content (skopiowana treść) oznacza, że ktoś celowo i świadomie powielił jakiś tekst, umieszczając go jako fragment lub całość swojego artykułu. Mamy tutaj do czynienia z kradzieżą, co jest po pierwsze karane prawnie, a po drugie – negowane przez Google (w ramach „kary” treści uznane za skopiowane otrzymują możliwie najniższą ocenę, co wpływa na pozycję strony w rankingu).

Z kolei w przypadku duplicate content mamy do czynienia z powielaniem treści w sposób niezamierzony na dwóch płaszczyznach:

  • w ramach jednej witryny lub
  • w ramach wielu domen.

Teksty zduplikowane nie są karane przez Google, choć ich obecność może wpływać na pogorszenie pozycjonowania naszej strony.

Duplikacja treści w ramach jednej witryny

To tzw. wewnętrzny duplicate content, występujący najczęściej przez brak przekierowań 301 (kilka adresów prowadzi do jednej witryny) – finalnie ten sam adres, ale różne adresy URL.

Inne przykłady wewnętrznego duplikowania treści:

  • powielające się opisy produktów (brak unikalności opisów);
  • wdrożenie wersji językowej;
  • powielany opis kategorii itp.

Duplikacja treści w ramach wielu domen

To z kolei tzw. zewnętrzny duplicate content, na który składa się m.in.:

  • kopiowanie opisu produktu ze strony producenta;
  • powielanie treści z różnych źródeł – to akurat kradzież;
  • kopiowanie treści lub jej fragmentu bez umieszczenia odwołania (odsyłacza do oryginału);
  • powielanie treści jednocześnie na kilku kanałach informacyjnych (social media, sklep internetowy, katalogi firmowe lub treści reklamowe/sponsorowane).

Jak zweryfikować, czy nasza strona posiada duplicate content?

Proponujemy jedno z dwóch poniższych rozwiązań:

  • skorzystanie z pomocy narzędzia dostępnego na stronie www.copyscape.com;
  • własnoręczna weryfikacja w wyszukiwarce Google.

Pierwsza propozycja jest o tyle łatwiejsza, że wymaga od nas jedynie wklejenia linku naszej strony. Algorytm więc sam wyszukuje w sieci zduplikowane treści.

Drugie rozwiązanie wiąże się jednak z poświęceniem sporego nakładu czasu i uwagi. W tym celu kopiujemy fragment tekstu (mniej więcej 30 słów), po czym wklejamy zawartość do pola wyszukiwarki, pamiętając o umieszczeniu na jego początku i końcu cudzysłowia.

Podsumowanie

  • Zadaniem copywritera jest tworzenie unikalnych treści, jednak czasem dochodzi do ich nieświadomej duplikacji.
  • Najczęściej duplicate content występuje w ramach jednej witryny. Jednak zdarza się, że tekst zostaje umieszczony jednocześnie na kilku różnych kanałach informacyjnych.
  • Warto weryfikować duplikaty treści i w miarę możliwości je usuwać, ponieważ mogą one negatywnie wpływać na pozycjonowanie strony w sieci.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *