Copywriterzy mają swoje sprawdzone sposoby na pozyskiwanie dużej ilości wejść na strony internetowe. Jednym z nich jest pozycjonowanie. Mówiąc o pozycjonowaniu, często wspomina się również o słowach z długim ogonem. Jednak czym dokładniej są frazy long tail i czy warto zamieszczać je w swoich tekstach?
Czym są frazy long tail?
Pozycjonowanie long tail polega na zamieszczaniu w tekstach bardziej sprecyzowanych fraz kluczowych. Zazwyczaj zawierają one kilka wyrazów i odpowiadają na konkretne zapytanie konsumenta.
Co to oznacza w praktyce? Oznacza to, przykładowo, że zamiast pozycjonowania frazy „czapka”, użyjemy frazy „szara, wełniana czapka zimowa z pomponem”.
Oczywiste jest, że ogólne słowo kluczowe użytkownicy częściej wyszukują w przeglądarce. W końcu nie każdy użytkownik internetu jest zainteresowany kupnem szarej, wełnianej czapki zimowej z pomponem. Jednak właśnie w tym tkwi esencja stosowania fraz na długi ogon. Takie długie, precyzyjne hasło wyszukują osoby realnie zainteresowane kupnem.
Ma to swoje przełożenie na późniejsze konwersje. Na stronę trafią ludzie, których oczekiwania zostaną spełnione przez oferowany produkt. A trafią na nią dzięki temu, że użyta przez nas fraza kluczowa dokładnie odpowiadała na ich zapytanie.
Komu opłaca się stosować frazy long tail?
Celem zamieszczania w tekście ogólnych fraz kluczowych jest poprawienie widoczności strony w wyszukiwarce. Właściwie dąży się do tego, by znalazła się ona w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania. Generuje to bardzo duży ruch i w szybkim tempie zwiększa ilość nowych czytelników.
Problem w tym, że ogólne frazy kluczowe używają również duże, znane spółki. Takie, które mają już ugruntowaną pozycję na rynku i tysiące wejść dziennie. Małe jest więc prawdopodobieństwo, że nowym, niewielkim firmom uda się wybić, jeśli będą stosować takie same słowa klucze. Najprawdopodobniej artykuły utkną gdzieś na dalekich stronach wyników wyszukiwania.
Dlatego właśnie pozycjonowanie na długi ogon szczególnie polecamy małym przedsiębiorstwom. Promowanie konkretnych, ukierunkowanych fraz, nie wygeneruje dużego ruchu na stronie. Jednak jest to często najlepszy, a może nawet jedyny sposób, by zdobyć wysokie miejsce w wyszukiwarce. Nawet jeśli ruch będzie niewielki, to na stronę trafią przede wszystkim zainteresowani zakupem klienci.
Używanie fraz long tail – wskazówki
Dobrze jest poznać potrzeby konsumentów, to znaczy dowiedzieć się, jakich fraz niszowych wyszukują. Nie ma sensu pozycjonować frazy, której nie wyszukiwał praktycznie nikt przez ostatnie miesiące czy nawet lata. Musi ona mieć choć minimalną grupę odbiorczą. Aby to zrobić, warto skorzystać z dostępnych na rynku narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych.
Niektórzy copwriterzy nie wiedzą, że frazy można odmieniać. Google cały czas się rozwija i uwzględnia już różne formy gramatyczne. To prosta metoda, ale dzięki niej tekst nie będzie wyglądał nienaturalnie, a czytanie go będzie przyjemniejsze.
Podsumowując
Umiejętność pozycjonowania fraz kluczowych jest bardzo przydatna w zawodzie copywritera. Warto jednak wiedzieć, jakie frazy rzeczywiście warto pozycjonować, a które lepiej sobie odpuścić.