Kody QR zawładnęły naszym życiem. Używamy ich już nie tylko w pracy, ale również w domu czy wśród przyjaciół. Regularnie widzimy je na ulicach, przystankach, billboardach, a przede wszystkim w Internecie. Każdy może je zeskanować, ale czy każdy może je również stworzyć?

Czym tak naprawdę jest kod QR, do czego służy i jak właściwie działa?
Dowiedz się!

CZYM JEST KOD QR?

Kod QR to kwadratowy kod graficzny powstały w 1994 roku. Skrót QR pochodzi od angielskiego wyrażenia „Quick Response”, oznaczającego szybką odpowiedź, co
w tym przypadku jest bardzo znamienne. Kody QR znane są bowiem z tego, że ich odczytanie następuje błyskawicznie i bezproblemowo. W przeciwieństwie do znanych nam ze sklepów kodów kreskowych kody QR są dwuwymiarowe, a zamiast kresek nośniki danych stanowią ciemne i jasne kwadraty. To właśnie za ich pomocą możemy dowolnie zakodować potrzebne informacje.

DO CZEGO SŁUŻY KOD QR?

Kody QR służą przede wszystkim do przekazywania danych takich jak tekst, grafika czy link do strony internetowej. Po zeskanowaniu kod przenosi nas do konkretnych treści, które chciał przedstawić nam jego twórca. Jeśli chcemy więc dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych odbiorców, wystarczy zamieścić wygenerowany kod w Internecie lub w przestrzeni miejskiej – na ławce, w autobusie czy słupie ogłoszeń. Do skanowania kodu QR potrzebny jest nam tylko telefon, który odczyta dane i przeniesie nas do pożądanych treści.

W kodzie QR zapisać możemy między innymi:

  • adres internetowy
  • dane kontaktowe
  • tekst
  • stronę wydarzenia
  • pozycję geograficzną.

Odpowiedź jest więc prosta – kod QR służy do prostego i wygodnego przekazywania informacji na szeroką skalę.

Przeczytaj również: Czym są algorytmy Google i jak działają?

POPULARNOŚĆ KODÓW QR

Dlaczego kody QR są obecnie tak popularne? Od zawsze cieszyły się one sporym zainteresowaniem, ale kilka lat temu ich funkcjonalność znacznie wzrosła. Korzystanie z nich stało się bowiem banalnie proste i przede wszystkim dostępne dla wszystkich.

Do zeskanowania kodu QR potrzebny nam jest tylko smartfon z aparatem lub skanerem kodów. Wiele nowoczesnych telefonów jest wyposażonych w funkcję skanowania kodów QR, a jeśli system nie daje takiej opcji – wystarczy zaopatrzyć się
w darmową aplikację, która na to pozwala. Niemal każdy posiada więc dziś możliwość wygenerowania lub odczytania kodu QR, dlatego popularność tej formy przekazywania informacji nie jest zaskoczeniem.

JAK WYGENEROWAĆ KOD QR?

W kod QR możemy przekształcić praktycznie wszystko. Ale jak wygląda generowanie kodu QR od strony praktycznej?

Najpierw musimy zastanowić się, do czego ma prowadzić odnośnik – może to być zdjęcie, film, profil w mediach społecznościowych czy strona internetowa. Gdy zdecydujemy się już na konkretną treść, wystarczy skorzystać z jednego z wielu darmowych źródeł, które oferuje Internet. Tam należy wkleić wybrany przez nas link, czyli standardowy adres URL, który strona chwilę później przekonwertuje
w gotowy kod QR. Kiedy adres jest już skonwertowany, możemy spokojnie pobrać nasz kod QR w postaci grafiki i wydrukować go lub udostępniać w formie pliku, gdzie tylko chcemy.

ZASADY PRZY TWORZENIU KODU QR

Mimo wspomnianej łatwości wpisanej w posługiwanie się kodami QR, istnieje oczywiście szereg zasad, które usprawniają ich używanie. Tworząc własny kod, należy więc pamiętać o kilku podstawowych parametrach.

  • Rozmiar kodu powinien być w miarę możliwości uniwersalny – jego wielkość nie może więc być mniejsza niż 2 x 2 cm. To ułatwi skanowanie kodu QR z dowolnej odległości wszystkim urządzeniom.
  • Mimo że najpopularniejszą kolorystyką wśród kodów QR jest zdecydowanie czerń i biel, istnieje też możliwość zastosowania innych kolorów. Ta opcja jest jednak bardziej ryzykowna i żeby kod działał poprawnie, musimy pamiętać
    o wysokim kontraście pomiędzy barwami.
  • Jeśli planujesz publiczne udostępnienie swojego kodu QR, upewnij się, że działa on tak, jak powinien. Jak w przypadku każdego rodzaju technologii trzeba być przygotowanym na wszystkie sytuacje, dlatego ważne, by kod QR mógł być odczytany pod każdym kątem i z różnej odległości zarówno z ulotki, jak i z billboardu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zeskanuj poniższy kod QR.

Autor tekstu: Katarzyna Kujawa

Jest początkującą copywriterką i absolwentką studiów Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej w Warszawie. Głównymi obszarami jej zainteresowań są kino, teatr oraz szeroko pojęta sztuka. Jej recenzje pojawiły się w Dzienniku Teatralnym, a przez kilka lat publikowała też teksty o walorach edukacyjnych filmów. Jako copywriterka stawia na dokładność i rzetelność, jest też wyczulona na punkcie poprawności językowej. Każdą wolną chwilę stara się poświęcać swoim zwierzętom – kotce Dori i psu Zefirowi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *