W obecnych czasach uzyskanie dokładnych informacji na jakikolwiek temat jest niezwykle łatwe. Wciąż istnieje jednak jeden problem. Specjalistyczne zagadnienia często posiadają skomplikowane definicje. Autorzy wykorzystują zatem prosty język, aby ułatwić odbiorcom ich zrozumienie. Czym dokładnie jest plain language i jak używać go w komunikacji?
Co to jest plain language?
Plain language, czyli inaczej prosty język, to metoda komunikacji, której głównym założeniem jest przekazanie danej informacji w sposób nieskomplikowany i w pełni zrozumiały dla odbiorcy. Pierwotnie technika ta była wykorzystywana podczas publicznych wystąpień lub kampanii. Aktualnie jednak idealnie sprawdza się przy tworzeniu wszelkiego rodzaju tekstów, które ostatecznie mają trafić do szerokiego grona odbiorców.
Stosowanie prostego języka w komunikatach ma wiele zalet. Przede wszystkim przekazywane informacje stają się przejrzyste i zrozumiałe dla każdego. Kluczowe fragmenty są bardziej przystępne oraz szybciej zapisują się w świadomości odbiorców. Taki zabieg powoduje, że dany komunikat jest jasny również dla osób mniej wykształconych, znających jedynie podstawy danego języka, lub nieco młodszych.
Plain language regularnie stosowany jest przy tworzeniu tekstów użytkowych, np.: opisów kategorii, produktów i usług, instrukcji obsługi, artykułów poradnikowych czy oficjalnych dokumentów. Zazwyczaj prosty język nie jest wykorzystywany w treściach specjalistycznych (np. naukowych), ale w tym przypadku tendencje również dynamicznie się zmieniają.
Przeczytaj również: Matryca Eisenhowera – czym jest i jak z niej korzystać?
Jak tworzyć treści zgodnie z ideą plain language?
Istnieje kilka zasad, których przestrzeganie sprawi, że dany komunikat będzie w pełni zrozumiały dla wszystkich jego odbiorców, a są to:
- Określenie grupy docelowej
Zdecydowanie warto przemyśleć to, do kogo dokładnie kieruje się komunikat. Im więcej informacji o odbiorcach, tym większa szansa na skuteczne przekazanie konkretnych informacji, co wiąże się m.in. z zyskiem. Wiele narzędzi (np. Google Analytics) pomaga w zbieraniu kluczowych danych dotyczących płci, wieku, lokalizacji czy zainteresowań odbiorców.
- Skupienie na detalach
Dany komunikat musi być merytoryczny, ale to nie wystarczy, aby przyciągnąć, a przede wszystkim zatrzymać przy nim odbiorców. Warto zadbać o układ treści, typografię oraz wykorzystywane elementy graficzne. Tego typu szczegóły wydają się dość nieistotne, ale to właśnie one najskuteczniej skupiają na sobie wzrok. Przekazywane informacje powinny być łatwe i przyjemne w odbiorze, także tym wizualnym.
- Używanie jedynie prostego języka
W treściach tworzonych zgodnie z zasadami plain language należy, w miarę możliwości, unikać stosowania trudnych słów. Lepiej wykorzystać zalety uproszczonego języka, niż używać określeń, których znaczenie odbiorcy muszą sprawdzać w słownikach. Tutaj idealnie sprawdzą się również bezpośrednie zwroty do czytelników oraz unikanie strony biernej w zdaniach.
- Uporządkowanie treści
Odbiorcy nie przepadają za tzw. ścianami tekstu. Na ich widok zazwyczaj od razu rezygnują z zapoznania się z daną treścią. W prosty sposób można tego uniknąć. Wystarczy jedynie przemyśleć i zaplanować układ komunikatu. Lepiej opublikować artykuł wyraźnie podzielony na tematyczne sekcje, które razem będą tworzyć logiczną całość. Każdy z zastosowanych akapitów powinien dotyczyć oddzielnego wątku i zawierać najbardziej kluczowe informacje, dokładnie w nim wyróżnione.
Zatem czy tworzenie treści metodą prostego języka jest opłacalne? Oczywiście, że tak. Plain language pomoże stworzyć z odbiorcami silną więź oraz relację, w którą będą zaangażowani. Dzięki temu znacznie zmniejsza się szansa na to, że ktoś poczuje się wykluczony lub niewystarczająco kompetentny na zapoznanie się z danymi informacjami. To idealny sposób na zyskanie nowych odbiorców komunikatów i utrzymanie przy sobie dotychczasowych, co w wielu, jak nie we wszystkich, branżach jest bardzo istotną kwestią. Stosowanie prostego języka ułatwia komunikację oraz minimalizuje ryzyko pojawienia się jakichkolwiek niejasności lub pytań w konkretnym temacie.
Autor tekstu: Joanna Kowalska
Ukończyła studia ściśle powiązane z edytorstwem, korektą oraz kreatywnym pisaniem. Zdobytą wiedzę wykorzystuje w projektach brandingowych, aby każda marka mogła mówić własnym, przekonującym głosem. Przez wiele lat pracowała w redakcjach internetowych, gdzie dzieliła się z czytelnikami swoimi przemyśleniami na temat filmów, seriali, książek i wszystkich innych dzieł popkultury. Copywriting to dla niej sposób na łączenie pasji z pracą, koncentrujący się na korzyściach dla klienta.