Dobry lead w artykule, czyli po prostu wstęp jest jak randka z nieznajomym – liczy się pierwsze wrażenie. To ono decyduje, czy czytelnik zostanie z Tobą na dłużej, czy z trzaskiem zamknie stronę z Twoim wymuskanym artykułem. Jeżeli zatem chciałbyś zachęcić odbiorcę do dłuższego „romansu” z Twoim tekstem, powiemy Ci, jak to zrobić!
Czym jest lead w artykule i dlaczego ma takie znaczenie?
Przyjrzyj się, jak sam szukasz informacji w sieci – zapewne wpisujesz w wyszukiwarkę interesującą Cię frazę i otwierasz serię artykułów, które zamierzasz przeczytać. Ale czy rzeczywiście czytasz wszystkie z nich od początku do końca? Czy może skanujesz wzrokiem wstęp, by ocenić, czy tekst zawiera wartościowe dla Ciebie treści? Jeżeli utożsamiasz się z tą drugą opcją, to jesteś w gronie większości czytelników internetowych, którzy szanują swój czas i jednocześnie chcą być jak najbardziej efektywni. Dlatego właśnie wstęp w artykule, czyli tzw. lead odgrywa tutaj kluczową rolę – ma za zadanie wychwycić uwagę odbiorcy i zatrzymać ją na dłużej.
Dlatego dobry lead zazwyczaj ogranicza się do ok. 2-3 zdań lub max. 350 słów, by nie nadwyrężać zbytnio cierpliwości odbiorcy. Tutaj liczą się pierwsze 3 sekundy czytelnika z tekstem. Jeżeli nie uda nam się pochwycić jego atencji poprzez interesujący i treściwy wstęp, nasz nawet najbardziej merytoryczny artykuł możemy wyrzucić na śmietnik.
Jakie są rodzaje leadów w artykułach i jak je stosować?
Choć jeden uniwersalny wzór pisania leadów nie istnieje, to pomimo tego można dokonać pewnej bazowej klasyfikacji jego rodzajów. Przyjrzyjmy się temu bliżej:
- Streszczenie – taki wstęp będzie odpowiadał na pytania kto, co, gdzie, kiedy i jak?, jasno dając znać odbiorcy, o czym będzie traktował dany artykuł;
- Zajawka – czyli przedstawienie tematu tekstu w taki sposób, by pozostawić w czytelniku pewien niedosyt i zachęcić go do „odkrycia tajemnicy” w dalszej części artykułu;
- Anegdota – wstęp w formie krótkiej historyjki z życia wziętej, z którą może utożsamiać się odbiorca i tym samym poczuć chęć kontynuowania czytania dalszej treści;
- Kreatywny wstęp – czyli taki, który jest uzależniony od twórczych umiejętności copywritera i jednocześnie będzie korespondował z potencjalnymi odbiorcami.
Pamiętaj jednak, że te podziały są jedynie sugestiami, a nie ścisłymi wytycznymi. Jakość leadu w artykule zależy przede wszystkim od kreatywności copywritera i jego znajomości tematu.
Dobry lead, to dobry artykuł – triki, które przekonują czytelnika
- Pisz krótko i treściwie. To pomoże czytelnikowi szybko zorientować się, o czym będzie traktował dany tekst.
- Pamiętaj o grupie docelowej, do której kierujesz swój tekst. Dzięki temu odpowiednio dostosujesz język wypowiedzi do profilu swoich odbiorców. W leadzie jest to szczególnie istotne!
- Zadawaj pytania, które czytelnik stawia sam sobie i daj mu obietnicę odpowiedzi w dalszej części tekstu.
- Wstawiaj cytaty i wypowiedzi znanych osób, które są bliskie odbiorcy lub korespondują z jego własnym stylem życia.
- Bazuj na emocjach, opisując szokujące fakty, sentymentalne wydarzenia czy skandale. Wszystko oczywiście w ramach etyki zawodowej.
- Stosuj język korzyści, który przekona odbiorcę, że przeczytanie tekstu przyniesie mu konkretne benefity.
- Zawrzyj zwroty CTA (Call-to-Action), które pobudzają do działania.
- Uwzględnij słowo kluczowe we wstępie. Ten zabieg zwiększy pozycjonowanie strony.
Lead w artykule – czego unikać
Na koniec należy wspomnieć o kilku grzechach głównych, które są niedopuszczalne przy tworzeniu dobrych leadów do jakiegokolwiek artykułu. Po pierwsze, nie obiecuj tego, czego nie ma w tekście. Nie pozwól, by odbiorca rozczarował się, kiedy już poświęci swój czas na interakcje z Twoją twórczością. Po drugie unikaj zbędnych kontrowersji, które wybiegają poza etyczne ramy Twojej pracy. Istnieje mnóstwo sposobów na przyciągnięcie uwagi potencjalnego odbiorcy i wcale nie muszą się one opierać na kontrowersyjnych wypowiedziach. Z pewnością Ty z nich nie korzystasz.
Do dzieła!
Autor tekstu: Weronika Maalouf