Dobry copywriter powinien wyróżniać się sumiennością, kreatywnością, a także „lekkim piórem”. Ale w tym zawodzie liczy się również elastyczność i gotowość do tworzenia różnych rodzajów tekstów. Praca copywritera to wbrew pozorom nie tylko krótkie opisy produktów czy wpisy na blogi.

Gdy copywriter staje się ekspertem – rodzaje artykułów

Do najbardziej popularnych treści, które tworzą copywriterzy, należą artykuły. Ten rodzaj tekstu umożliwia twórcom wykazanie się zarówno wiedzą merytoryczną, jak i kreatywnością oraz warsztatem pisarskim. Jakie rodzaje artykułów wyróżniamy?

  • blogowe – regularnie publikowane na danej platformie blogowej teksty obejmujące tematykę danej branży czy konkretnego biznesu,
  • sponsorowane – fachowe i merytoryczne teksty publikowane na portalach zewnętrznych,
  • eksperckie – treści o bardzo wysokiej wartości merytorycznej, oparte na rzetelnych źródłach, zawierające bibliografię.

Wszystkie wyżej wymienione rodzaje tekstów wymagają od copywritera porządnego researchu. W związku z tym są dość czasochłonne i wymagające, ale jednocześnie gwarantują dużą satysfakcję z ich publikacji.

Slogany, opisy usług, landing page – teksty na strony WWW i ich rodzaje

Zlecenia dla copywriterów często dotyczą tworzenia treści na strony internetowe. Tego rodzaju teksty różnią się w zależności od potrzeb danej firmy, ale najczęściej obejmują stronę główną, opis firmy, prezentację jej usług, w tym podstrony ofertowe, a także takie sekcje jak FAQ. Teksty na stronę WWW to również tworzenie chwytliwych sloganów – niełatwe zadanie, zwłaszcza dla początkujących copywriterów.

Szczególnym rodzajem tekstu na WWW jest stworzenie treści na landing page, czyli oddzielną stronę, na którą trafia potencjalny klient po kliknięciu w reklamę. Treści tworzone na landing page mają charakter stricte reklamowy i składają się z chwytliwych haseł, atrakcyjnych grafik oraz zwięzłego przekazu, który ma zachęcać do wykonania konkretnej czynności – najczęściej zakupu danej usługi. Tworząc ten rodzaj tekstu, copywriter powinien świetnie operować językiem korzyści.

Krótko, ale skutecznie – rodzaje tekstów, które mają sprzedawać

Skoro już mowa o języku korzyści, warto wspomnieć również o treściach sprzedażowych. Należą do nich:

  • opisy produktów – treści opisujące asortyment danego sklepu, mające zachęcić odbiorcę do zakupu i zwiększyć widoczność w wyszukiwarce,
  • opisy kategorii – opisy grup produktów, które mają zwiększyć widoczność sklepu w sieci, wykorzystywane przez duże i rozwinięte sklepy internetowe,
  • treści na portale aukcyjne – teksty sprzedażowe publikowane na takich portalach jak Allegro czy OLX, mające zachęcić klientów do zakupu produktów.

Co łączy wszystkie te rodzaje tekstów? Są stosunkowo krótkie, wymagają sprawnego posługiwania się językiem korzyści, a ich zadaniem jest bezpośrednie zachęcanie do zakupu. Czy trudno jest tworzyć takie teksty? Wbrew pozorom stworzenie kilku opisów podobnych produktów czy ciekawych treści sprzedażowych, które będą skuteczne, a jednocześnie atrakcyjne dla odbiorców, to bardzo wymagające zadanie.

Posty do mediów społecznościowych – szczególny rodzaj tekstu

Kolejną formą treści, z którą muszą mierzyć się copywriterzy, są posty do mediów społecznościowych. Teksty publikowane na takich portalach jak Facebook, LinkedIn czy Instagram często są wykorzystywane przez marki do kreowania określonego wizerunku. Właśnie dlatego słowa wykorzystywane na tych platformach mają ogromne znaczenie.

Ten rodzaj tekstu charakteryzuje się pewną nieszablonowością – wpisy w social mediach rządzą się swoimi prawami i nie wpisują się w standardy opisanych wyżej rodzajów tekstów. Copywriter tworzący posty do mediów społecznościowych musi więc tworzyć atrakcyjne wpisy, które zamiast wpisywać się w szablony SEO, mają docierać do czytelników i angażować ich w publikowane treści.

Rodzaje tekstów – podsumowanie

Praca copywritera nie zawsze jest prosta. Tworzenie obszernych tekstów o dużej wartości merytorycznej wymaga zupełnie innych umiejętności niż przygotowywanie krótkich opisów produktów czy postów do mediów społecznościowych. Najczęściej tworzone przez copywriterów teksty to:

  • artykuły blogowe, sponsorowane i eksperckie,
  • treści na strony WWW,
  • treści na landing page,
  • opisy produktów, kategorii i teksty sprzedażowe na portale aukcyjne,
  • posty do mediów społecznościowych.

Pamiętaj: dobry copywriter musi czuć się swobodnie, tworząc różne rodzaje tekstów.